EU-parlamentet och Europeiska rådet är nu överens om det regelverk som skall gälla på batteriområdet inom EU och som täcker allt från design, produktion och avfallshantering med bland annat strängare mål för insamling, återvinningseffektivitet och materialåtervinning.
I fredags den 9/12 nådde parlamentet och rådet en provisorisk överenskommelse om att justera EU:s regler om batterier och som de menar tar hänsyn till den tekniska utvecklingen och framtida utmaningar. De överenskomna reglerna kommer att täcka hela batteriets livscykel, från design och fram till slutet av livslängden och gäller alla typer av batterier som säljs inom EU: bärbara batterier, SLI-batterier, LMT-batterier och batterier till elfordon och industri.
Till det har förhandlarna enats om strängare krav för att göra batterier mer hållbara, öka dess prestanda och göra dem mer långlivade. Enligt avtalet kommer en koldioxidavtrycksdeklaration och märkning att vara obligatorisk för elbilsbatterier, LMT-batterier och uppladdningsbara industribatterier med en kapacitet över 2 kWh.
Tre och ett halvt år efter att lagstiftningen trätt i kraft kommer det även krav på att batterier i bärbara apparater utformas så att konsumenter enkelt kan ta bort och byta ut dem själva.
För att bättre informera konsumenterna kommer batterier att bära etiketter och QR-koder med information om deras kapacitet, prestanda, hållbarhet, kemiska sammansättning, samt symbolen ”separate collection”. LMT-batterier, industribatterier med en kapacitet över 2 kWh och EV-batterier kommer också att behöva ha ett ”digitalt batteripass” inklusive information om batterimodellen samt information specifik för det enskilda batteriet och dess användning.
Införande av en due diligence policy
Enligt avtalet kommer alla ekonomiska aktörer som släpper ut batterier på EU-marknaden, utom små och medelstora företag, att behöva utveckla och implementera en så kallad ”due diligence policy”, förenlig med internationella standarder, för att ta itu med de sociala och miljömässiga riskerna kopplade till inköp, bearbetning och handel med råvaror och sekundära råvaror.
Andra åtgärder som föreskrivs i förordningen:
- Insamlingsmålen är satta till 45 procent till 2023, 63 procent till 2027 och 73 procent till 2030 för bärbara batterier, och till 51 procent till 2028 och 61 procent till 2031 för LMT-batterier.
- Miniminivåer av återvunnen kobolt (16 %), bly (85 %), litium (6 %) och nickel (6 %) från tillverknings- och konsumentavfall måste återanvändas i nya batterier.
- Allt avfall från LMT, SLI, EV och industribatterier måste samlas in, kostnadsfritt för slutanvändare, oavsett deras natur, kemiska sammansättning, skick, märke eller ursprung.
Senast den 31 december 2030 kommer dessutom kommissionen att bedöma om användningen av icke uppladdningsbara bärbara batterier för allmänt bruk ska fasas ut.
– För första gången har vi en cirkulär ekonomilagstiftning som täcker en produkts hela livscykel – detta tillvägagångssätt är bra för både miljön och ekonomin. Vi kom överens om åtgärder som kommer konsumenterna till stor nytta: batterierna blir välfungerande, säkrare och lättare att ta bort. Vårt övergripande mål är att bygga en starkare EU-återvinningsindustri, särskilt för litium, och en konkurrenskraftig industrisektor som helhet, vilket är avgörande under de kommande decennierna för vår kontinents energiomställning och strategiska autonomi. Dessa åtgärder kan bli ett riktmärke för hela den globala batterimarknaden, säger rapporteur Achille Variati (S&D, IT) i ett pressmeddelande.
Nästa steg i processen blir nu att parlamentet och rådet formellt måste godkänna avtalet innan det kan träda i kraft.
Bakgrund
I december 2020 lade kommissionen fram ett förslag till förordning om batterier och förbrukade batterier. Förslaget syftar till att stärka den inre marknadens funktion, främja en cirkulär ekonomi och minska den miljömässiga och sociala påverkan under alla stadier av batteriets livscykel. Initiativet är nära kopplat till the European Green Deal, the Circular Economy Action Plan och the New Industrial Strategy.