• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Tobii skapar teknik för ögonföljning i sportens värld

Tobii skapar teknik för ögonföljning i sportens värld

13 september 2022 – Jonas Karlsson

Danderydsföretaget Tobii har ingått ett samarbetsavtal med HeadVantage, ett amerikanskt nystartat företag som tillsammans med NBC Sports och Sky Sports utrustar idrottare med minikameror och eyetracking-teknik.

Anand Srivatsa, vd på Tobii Foto: Tobii

Samarbetet gör det möjligt för sportintresserade att ”se” genom idrottarnas ögon och bättre förstå de beslut som tas. Dessutom kan tekniken hjälpa idrottarna i deras dagliga träning.

HeadVantages produkt och Tobiis eyetracking-teknik kan placeras exempelvis under skärmen på en golfkeps eller i en hjälm för att följa idrottarens ögonrörelser. Den kan också mäta diametern på idrottarens pupiller mer än hundra gånger per sekund.

– Fans och idrottsintresserade runtom i världen vill kunna komma ännu närmare sporten och uppleva den på nya sätt vilket vi kan erbjuda, mycket tack vare Tobiis eyetracking-teknik, säger Jay Hedley medgrundare och vd för HeadVantage. Med vår utrustning kan vi inte bara visa upp idrottarnas synfält utan även visa exakt vad de tittar på, vilket skapar helt nya möjligheter att både utöva och titta på sport.

– Denna typ av samarbete, med ett företag som är i ett tidigt skede av sin utveckling, visar tydligt hur Tobiis eyetracking-teknik möjliggör innovation och nyskapande. HeadVantages produkt öppnar upp för ett helt nytt sätt att uppleva sport och skapar stort värde. Tobii kommer även sitta med i företagets rådgivande styrelse och samarbeta för att hitta nya användningsområden och lösningar på lång sikt, säger Anand Srivatsa, vd på Tobii.

HeadVantage belönades tidigare med en plats i Comcast NBCUniversal SportsTech Accelerator, vilket i sin tur ledde till ett partnerskap med NBC Sports. Tack vare detta visades tekniken upp på PGA:s golfturnering Korn Ferry Tour i somras. Samarbetet ledde även till att kända golfinstruktörer använt utrustningen vid lektioner på NBC Sports Next’s GolfPass. HeadVantage kommer nu även att samarbeta med Sky Sports för att inkludera eyetracking-tekniken i crickethjälmar och därefter streama matcher genom spelarnas ögon till över en miljard cricketfans.

– När vi arrangerade SportsTech accelerator såg vi hur Tobiis eyetracking och HeadVantages streamingmöjligheter skapar medryckande innehåll genom att ge fans möjligheten att uppleva sporten ur idrottarnas perspektiv, säger Jenna Kurath, chef för Comcast NBCUniversal SportsTech. Vi ser fram emot att följa hur teamet kommer utveckla sin produkt och via partnerskap med NBC Sports och Sky ge fans runtom i världen nya sätt att uppleva sport och events.

Arkiverad under: Ekonomi Märkt med: Innovationer, Samarbeten, Sensorer

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

Th1ng försätts i konkurs

Tungviktare går in i SweGaNs styrelse

Nokia och Leonardo samarbetar kring kritisk infrastruktur

Rymdprofil tar plats i Forsways styrelse

Drönare och AI – verktyg i sälforskningen

Sivers vinner radarkontrakt från aiRadar

Företagskonsortium bygger svensk AI med Nvidia

Mjukvaruföretaget KPIT etablerar sig på Lindholmen

Scandinavian Astor Group investerar i försvarskoncern

Solceller i antimonsulfid skördar el i fönster

Footer

Aktuellt

Th1ng försätts i konkurs

Tungviktare går in i SweGaNs styrelse

Nokia och Leonardo samarbetar kring kritisk infrastruktur

Rymdprofil tar plats i Forsways styrelse

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in