Esboföretaget Sensible 4, som utvecklar SAE Level 4-mjukvara till självkörande fordon, har fått ett lån på 8 miljoner euro godkänt av den europeiska investeringsbanken EIB. Pengarna kommer användas till teknikutveckling av hållbara transporter. Nyligen har även en pilotstudie av självkörning i vinterväder genomförts.
Europeiska investeringsbanken (EIB) har beviljat ett lån på 8 miljoner euro till Sensible 4, ett innovativt finskt teknikföretag som erbjuder en komplett och flexibel mjukvara som gör det möjligt för självkörande och assisterade fordon att fungera under svåra väderförhållanden, inklusive snö, kraftigt regn, dimma och sandstormar, även i frånvaro av väl markerade körfält. Lånet är en del av the European Guarantee Fund’s venture debt product som finns till för att ge likviditet till små och medelstora företag som drabbats av pandemin.
– Vi är glada över att EIB ser potentialen i vår teknik och finansierar oss i detta tidiga skede. Pengarna har hjälpt oss att slutföra vår basprodukt och kommer nu att hjälpa oss att fortsätta förproduktionen med våra icke-exklusiva partners, inriktade på massproduktion, säger Harri Santamala, vd för Sensible 4. Den första Sensible 4-produkten är redo för preproduktion.
Införandet av teknik för autonom körning skulle kunna bidra till att minska antalet trafikolyckor, som främst beror på mänskliga fel, och påskynda införandet av fordon utan koldioxidutsläpp, särskilt i stadsområden, och på så sätt minska koldioxid- och förorenande utsläpp.
– Utöver att delad, autonom och elektrisk transport är ett hållbart alternativ, ger självkörande fordon också en lösning på den akuta förarbristen i Europa. Att utöka kollektivtrafiken och öka logistiken skulle kräva ännu fler förare, och en självkörande flotta med distansdrift är ett bra sätt att lösa det problemet, säger Santamala.
– Fordonsindustrin, inklusive autonom körning, går igenom en radikal omvandlingsrevolution med stor potential att minska koldioxidavtrycket från transporter. Vår finansiering av Sensible 4, en ledare för att ta itu med det allmänt erkända problemet med autonoma operationer under dåliga väderförhållanden, visar EIB:s engagemang för att stödja europeiska innovationsledare och mer hållbara transportmetoder, säger Thomas Östros som numera är vicepresident vid EIB.
Som en spin-off av Aalto-universitetet bygger Sensible 4 på över 30 års erfarenhet av forskning och utveckling inom sektorn för robotteknik och autonom körning. EIB-finansieringen kommer att göra det möjligt för företaget att påskynda FoU-utgifter relaterade till tekniken, såväl som produktutveckling, efter en period då tillväxten hämmades på grund av pandemin. Företaget räknar med att snart nå det kommersiella stadiet och bli en ledande leverantör för fordonssektorn i Europa och Asien.
Nyligen avslutad pilotstudie
Sensible 4 har i vinter genomfört en framgångsrik pilot för autonom körning i Hervanta, en förort till Tammerfors i Finland, trots de värsta och mest utmanande vinterförhållandena på flera år.
Piloten, som startade i januari och varade i 2,5 månader, syftade till att se hur autonoma fordon fungerar med kollektivtrafiknät och samla in feedback från användarna. Två självkörande Toyota Proace-fordon användes som matartrafik för spårvagnens stamlinje i en förort till Tammerfors – en stad som avser att vara pionjär i utvecklingen av smarta städer. Passagerarnas återkoppling som samlades in var huvudsakligen positiv och fokuserade på att förbättra tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning.
– De självkörande fordonen gick smidigt och kändes säkra. I framtiden ser jag att den här typen av fordon kompletterar kollektivtrafiksystemet för vissa rutter och antal passagerare. Vi behöver fortfarande fler tester för att säkerställa tillförlitligheten i produktionsanvändningen och att tjänsten antingen ger kostnadsbesparingar i de områden de används eller ger bättre servicenivå till befolkningen med samma kostnader”, säger Mika Kulmala, projektledare , Tammerfors stad.
Piloten var en del av det EU-finansierade SHOW-projektet, med syfte att ta reda på hur autonoma fordon skulle kunna fungera som en del av stadstransporter i framtiden. Projektets nationella samordnare Pekka Eloranta från Sitowise är också nöjd med resultatet av vinterförsöket:
– Vi fick ett bra antal passagerare att prova och testa tjänsten, även några stamkunder. Vi har också kunnat samla in feedback om till exempel tillgänglighet. Denna aspekt är viktig att ta hänsyn till för att kunna ge service till alla användargrupper i framtiden.
– Den här piloten var värdefull för att bättre förstå kundens och slutanvändarnas behov, inklusive särskilt tillgänglighetsaspekterna. Vädret var exceptionellt snöigt men mjukvaran och fordonen presterade bra och vi kunde samla in viktiga testdata om de extrema förhållandena och upplevelsen av det utmanande vädret, säger Jussi Suomela.
Piloten stödde det strategiska målet för Tammerfors stad att vara en pionjär inom smart stadsutveckling och var enligt staden ett framgångsrikt exempel på samarbete med flera intressenter. Det gav också lektioner och erfarenhet för andra projekt. Projektet Smart City Test Area syftar till att stärka konkurrenskraften för företag och forskningsinstitut i Tammerfors stadsregion och det erbjuder företag möjligheter att testa nya tjänster i en riktig stadsmiljö.
– Vi skulle vilja se fler aktiviteter som experimentet med autonoma fordon i Hervanta. Testområdet för öppna levande lab har designats och utvecklats efter testarnas behov och intressen. Det finns också ett nytt treårigt EU-projekt som startar nästa höst för att utveckla den digitala infrastrukturen i området ytterligare, baserat på den feedback vi redan har fått, säger Markku Niemi, programdirektör, Smart City Development, Business Tammerfors.
Extrem kyla och snöstormar
Fordonen kördes i extrem kyla, då temperaturen då och då sjönk under -20 °C. Vid andra tillfällen gjorde temperaturvariationer över och under noll grader att väglaget blev halt. Kraftiga snöfall täckte körfältsmarkeringarna och plogningen ledde till höga snövallar längs sträckan.
– Naturligtvis är snö i Finland vardagen på vintern. Den här gången nådde det nästan en extrem nivå då det låg snöhögar på vägen och snöplogar hade svårt att hålla vägarna öppna, säger Suomela.
En av lärdomarna var hur man anpassar sig till ett snöröjningsspår som i vissa fall låg ganska långt från busshållplatsen. En annan är hur underkylt regn påverkar hårdvaran och den tredje är hur man anpassar sig till alternativ sidparkering.
Sensible 4 kommer att fortsätta driva piloter senare i år i Norge, Schweiz, Japan och Tyskland.
Om Sensible 4
Sensible 4 Oy säger sig ha löst ett stort hinder inom autonom körning, varierande väder. Företaget utvecklar SAE Level 4 full-stack autonom körningsprogramvara som förvandlar alla fordon till självkörande. Tekniken kombinerar mjukvara och information från flera olika sensorer, vilket gör att fordon kan fungera i alla väderförhållanden, inklusive snöfall och dimma.
Grundarna av Sensible 4 har utvecklat autonoma fordon sedan 80-talet. Tekniken har vunnit flera utmärkelser, inklusive 1:a plats i Dubai World Challenge for Self-Driving Transport 2019-tävlingen och det finska ingenjörspriset 2020.
Om SHOW Projekt
Piloten för självkörande fordon i Hervanta är en del av det EU-finansierade SHOW-projektet. SHOW har 69 partners i 13 länder. Det inkluderar fordonstillverkare, mjukvaruföretag, forskningscentra och myndigheter. Syftet är att utveckla och testa självkörande fordon i stadsmiljö och skissera industriella standarder för branschen. Från Finland är Sensible 4, Sitowise, Tampere City och VTT en del av SHOW. Projektet har fått finansiering från Europeiska unionens forsknings- och innovationsprogrammet Horizon 2020.