Det svenska innovationsbolaget Texel Energy Storage har inlett ett samarbete med den amerikanska elbilstillverkaren Triton. I samarbetet avser de båda företagen utveckla nästa generations hybrida drivlinor för elektriska lastbilar, inklusive Tritons semi-truck.
Texel har tagit fram en ny hybrid-teknologi som lagrar och producerar energi, likt en kombination av litiumbatterier och vätgasbränsleceller. Företagets energilagringsteknik är termokemisk och baseras delvis på användandet av metallhydrider och stirlingmotor.
– Ett av våra viktigaste fokusområden i utvecklingen av ett nytt batteri och en ny energilagringsteknik har alltid handlat om att vara cirkulära vi måste sluta konsumera vår planets resurser och inte byta ett problem mot ett annat. Jag är glad att ett innovativt företag som Triton med entreprenörer som Mr. Himanshu kan leda vägen i klimatkrisen genom sitt starka åtagande i miljöfrågor, säger Lars Jacobsson, vd och grundare av Texel Energy Storage.
Texel Energy Storage batteriteknik har enligt företaget utnämnts till “the success story beyond lithium-ion batteries” av Innovation X-Lab på energikonventet för energilagring vid SLAC i Silicon Valley. Texel har idag ett exklusivt licensavtal med Savannah River National Laboratory (SRNL) att kommersialisera den termokemiska teknologin som också är utvecklad och patenterad av SRNL.
Triton Electric Vehicle är ett innovativt amerikanskt bolag som tillverkar en ny klass av elektriska fordon i Indien med planer att expandera globalt. Tritons målsättning är att bli en föregångare bland hård konkurrens om att utveckla de bästa elektriska fordonen med lång räckvidd. Det inledda partnerskapet med Texel uppges vara ett viktigt steg i rätt riktning för att uppnå detta mål.
Den USA-baserade elbilstillverkaren Triton EV har nyligen förvärvat AMW’s fabrik i Bhuj, Gujarat. Anläggningen utgör över 3.7 miljoner kvadratmeter och kommer nu användas av Triton EV för tillverkning av elektriska lastbilar, då företaget vill etablera sig på den indiska marknaden.
Texel och Triton avser att inleda sitt gemensamma affärssamarbete under första halvåret 2023 och ser nu över möjliga områden på den amerikanska marknaden. Båda företagen besökte nyligen Waco, Texas som är en ledande stat för att utveckla denna teknologi.