Vilka framsteg har gjorts inom den europeiska batterivärdekedjan för elektriska fordon och hur säkrar vi tillgången till kritiska råmaterial? Hur ska utbildning och kompetensutveckling ske på EU-nivå och hur går det med utbyggnaden av laddstationer i Europa?
Den Europeiska kommissionen redovisar nu aktuell status på vilka framsteg som hittills har gjorts med att utveckla batteribranschen i Europa, skrivet i formen av frågor och svar.
Den branschledda European Battery Alliance bildades i oktober 2017 för att uppnå en strategisk självständighet i en av de mest grundläggande sektorerna för framtidens gröna och digitala ekonomi. För närvarande har alliansen över 700 industri- och innovationsmedlemmar. Ansträngningarna är inriktade på att bygga en hållbar och vertikalt integrerad batterivärdekedja i Europa, för att garantera pålitliga leveranser av gröna, säkra och högpresterande batterier, samtidigt som dessa vinner en betydande andel av den globala batterimarknaden.
Enligt kommissionen är det tack vare det samarbetsvilliga och ambitiösa övergripande politiska tillvägagångssätt som antagits av dem själva och medlemsstaterna, och som stöds av andra institutioner och europeiska banker, som Europa förvandlat ett nystartat projekt till en av sina snabbast växande industrier.
Hittills har 111 industribatteriprojekt utvecklats bland EU:s medlemsstater, med ett 20-tal battericells Gigafactorys. EU kommer enligt kommissioen att möta 69 procent och 89 procent av unionens ökande efterfrågan på batterier till 2025 respektive 2030, och bör kunna producera batterier för upp till 11 miljoner fordon per år. Den totala investeringsnivån längs batterivärdekedjan uppgick till 127 miljarder euro år 2021. Ytterligare investeringar på cirka 382 miljarder euro förväntas skapa en självförsörjande batteriindustri till 2030. Med denna investeringstakt kommer det årliga mervärde som skapas av batteriindustrin att vara uppskattningsvis 625 miljarder euro år 2030.
Går det här hand i hand med ökningen av e-mobilitet?
Den växande batteriindustrin kommer att vara nyckeln till att möta Europas växande efterfrågan på batterier. Detta i sin tur drivs framför allt av ökningen av e-mobilitet, som nådde nya höjder 2021. Trots störningarna på fordonsmarknaden i Europa orsakade av minskningen av den totala försäljningen av bilar som förvärrades av störningar i chip- och magnesiumförsörjningen, Försäljningen av elfordon (eV) mellan januari och november 2021 nådde cirka 1,5 miljoner enheter, vilket representerar en rekordhög marknadsandel på 17,2 procent, en siffra som enligt kommissionen sannolikt kommer att nå 21 procent för hela 2021.
Europa har behållit sin position bland de globala ledarna inom e-mobilitet bredvid Kina som, med cirka 2,7 miljoner enheter mellan januari och november 2021, såg att eV-försäljningen nådde en marknadsandel på 14,3 procent.
Ökningen av e-mobilitet har åtföljts av en uppåtgående trend i installationen av offentliga laddningsstationer i EU, som nådde 302 417 stycken 2021 (upp från 206 511 srycken 2020).
Hur stödde kommissionen utvecklingen av batteriindustrin 2021?
År 2021 godkände kommissionen det andra battery-related Important Project of Common European Interest (IPCEI), tillsammans notifierat av 12 medlemsstater, med ett totalt värde på 12 miljarder euro. Den kompletterar den första batterirelaterade IPCEI:n med ett totalt värde på 8,2 miljarder euro, som antogs 2019.
År 2021 lanserade kommissionen ansökningsomgångar för batteriforskningsprojekt på 160 miljoner euro. Ansökningsomgångarna var enligt kommissionen en framgång: de resulterade i att 61 projektförslag lämnades in. Totalt kommer cirka 925 miljoner euro att tilldelas batteriforskning från EU:s budget fram till 2027.
År 2021 antog kommissionen, som en del av Fit for ”55-paketet”, också ett lagförslag som ytterligare kommer att främja utvecklingen av batterimarknaden i Europa, inklusive förordningar som fastställer strängare regleringar för koldioxidutsläpp för nya personbilar och skåpbilar, och nya regler för att tillhandahålla en bred utbyggnad av laddningsinfrastrukturen i alla EU:s medlemsstater.
Vilka är de viktigaste prioriterade områdena för European Battery Alliance 2022?
Sedan alliansen bildades har det enligt kommissionen gjorts goda övergripande framsteg i utvecklingen av batterivärdekedjan i Europa och de senaste initiativen för att ta itu med de framväxande utmaningarna. Dock krävs ytterligare samlade ansträngningar av Team Europe.
- Kommissionen har identifierat följande prioriteringar för 2022.
- Tillhandahålla en ny rättslig ram för batteriindustrin.
- Diversifiering av försörjningskällor och vägar för batteriråvaror.
- Effektivisera och påskynda tillståndsförfaranden för batteriråvaruprojekt på nationell och regional nivå.
- Förbättra och underlätta tillgången till finansiering för primära och sekundära batteriråmaterialprojekt.
- Lansering av nationella omskolnings- och kompetensutvecklingsprogram.
Vad var huvudsyftet med högnivåmötet?
Sedan starten 2017 träffas European Battery Alliance årligen på ministernivå. Idag (23/2) ägde alliansens sjätte möte rum i Bryssel för att diskutera framstegen i utvecklingen av batteriernas värdekedja i Europa och för att ta itu med de mest angelägna utmaningarna på vägen framåt. Diskussionen fokuserade särskilt på hur man kan stärka motståndskraften hos den europeiska batteriindustrin genom att säkra leveranser av hållbara kritiska råvaror och hur man kan samordna insatser för omskolning och kompetensutveckling på europeisk nivå, genom att snabbt lansera högkvalitativ utbildning bland medlemsstaterna. För att hjälpa till att ta itu med kompetensklyftan, som uppskattas till 800 000 personer år 2025, lanserade kommissionen formellt European Battery Academy i anslutning till högnivåmötet. Genom att underteckna en avsiktsförklaring mellan European Institute of Innovation and Technology (EIT) och EIT InnoEnergy kommer kommissionen att stödja akademin med ett anslag på 10 miljoner euro under programmet REACT-EU.
Vad kommer den nylanserade European Battery Academy att göra?
Fortsättningen av den europeiska framgångssagan för batteriet kommer enligt kommissionen att bero på Europas förmåga att ta itu med den framväxande kompetensklyftan. Tillverkning och återvinning av batterier kräver en specifik uppsättning färdigheter: Den fokuserar på högkvalitativa, högvolyms och högdigitala produktionsprocesser som ofta involverar hantering av kemikalier. Den europeiska arbetsmarknaden möter ännu inte tillräckligt efterfrågan på en kunnig, kvalificerad och erfaren arbetskraft. Detta beror enligt kommissionen främst på att batteriekosystemet fortfarande är i sin linda och bristen på en direkt kompatibel sektor att dra nytta av. Enligt industriella uppskattningar kommer 800 000 anstllda att behöva lära sig nya eller ytterligare färdigheter inom batteriindustrin till 2025.
Lanseringen av European Battery Academy är en konkret åtgärd för att se till att Europa har ett tillräckligt antal kvalificerade arbetare inom batteriindustrin för att enligt kommissionen säkerställa dess fortsatt framgångsrika tillväxt. European Battery Academy utformades för att identifiera och rama in de viktigaste kompetenskraven i hela den europeiska batterivärdekedjan. European Battery Academy kommer att utveckla utbildningsprogram och lärandeinnehåll för att ta itu med kompetensluckor, inklusive online inlärningsmoduler, personlig utbildning och utbildningsmanualer.
Som ett konkret bidrag under Pact for Skills stödjer EU akademin med ett anslag på 10 miljoner euro under Recovery Assistance for Cohesion and the Territories of Europe (REACT-EU). Tre medlemsstater – Spanien, Frankrike och Ungern – har redan engagerat sig med akademin genom att underteckna samförståndsavtal för att utbilda upp till 150 000 arbetare i vart och ett av de två första länderna och upp till 40 000 arbetare i det senare. Akademien kompletterar befintliga långsiktiga initiativ, såsom Blueprint Alliances under Erasmus+-programmet: Alliance for Batteries Technology, Training and Skills (ALBATTS) och Development and Research on Innovative Vocational Educational Skills (eller DRIVES). Det kompletterar också den industriledda Automotive Skills Alliance som lanserades i november 2020 som ett av de första sektoriella partnerskapen som skapades under kommissionens europeiska kompetensagenda.
Hur tacklas tillgången till kritiska råmaterial till batterier?
I september 2020 antog kommissionen Critical Raw Materials Action Plan, som belyser 10 prioriterade arbetsområden för EU för att stärka sin råvaruindustris motståndskraft. Handlingsplanen åtföljdes av en lista med 30 kritiska råvaror och en foresight study 2020 om framtida råvaruefterfrågan för strategiska teknologier och sektorer, som visar att efterfrågan på råvaror kommer att öka avsevärt.
Kommissionens sätt att gå tillväga för att säkra tillgången på kritiska råvaror bygger på att utveckla de mest värdefulla och hållbara inhemska projekten. Det är därför våra europeiska industriallianser för batterier och råvaror (EBA och ERMA) mobiliserar investeringar för att påskynda ansvarsfulla och hållbara batteriråvaruprojekt i EU. Till exempel pågår projekt för utvinning av litium i olika EU-länder för att bli operativa (FI, ES, PT, CZ, DE, AT). Nuvarande tillgångar till mineralet uppskattas till mer än dubbelt så stora som de som fanns tillgängliga i november 2020, från 2,2 till 5,5 miljoner ton litium. Denna ökning beror till stor del på det nya geotermiska litiumprojektet i Upper Rhine valley (DE), som tillför 3,2 Mt litiummineralresurser. Utöver dessa finns nya utvecklingsprojekt i Portugal och Spanien. Alla dessa är enligt kommissionen potentiellt genomförbara projekt och kommer att göra det möjligt för RU att behålla sitt bredare mål oförändrat för att täcka upp till 80 procent av Europas litiumbehov från inhemska EU-källor.
Nyckeln till att stärka Europas inhemska kapacitet är enligt kommissionen att effektivisera nationella tillståndsförfaranden och säkerställa efterlevnad av miljöregelverket, och de högsta standarderna för öppenhet och allmänhetens engagemang.