För att accelerera sin långsiktiga teknikutveckling av framtidens bränslecellsteknologi har PowerCell Sweden AB nu gått med i det europeiska utvecklingsprojektet Camelot.
Projektet syftar till att ta fram framtidens material för bränsleceller. Bland övriga deltagare märks såväl ledande forskningsinstitut som universitet och industriföretag, däribland BMW.
Camelot samlar deltagare från flera europeiska länder och har fått stöd från Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking (FCH JU) som i sin tur stöds av EU:s innovations- och forskningsprogram Horizon 2020. Projektet syftar till att ta fram framtidens MEA (membrane electrode assemblies), en central komponent i en bränslecell och avgörande för bränslecellens livslängd, kraftproduktion och effektivitet.
PowerCell Sweden AB säger sig ha goda erfarenheter av teknikutveckling inom ramen för industrigemensamma europeiska utvecklingsprojekt då dessa har bidragit med viktig kunskapsuppbyggnad som tillämpats vid utvecklingen av bolagets kärnteknologi. Inom ramen för det tyska industriprojektet Autostack Industrie, där PowerCell har ansvar för att utveckla en stack för massproduktion för den tyska fordonsindustrin, pågår sedan 2017 utvecklingen av nästa generations industrialiserade teknologi för bränslecellsstackar.
– Den här typen av samverkan är mycket viktig för vår långsiktiga teknikutveckling eftersom den utmanar och driver på och därmed genererar ökad förståelse och ökad kompetens inom applicerbar teknologiutveckling. Efterfrågan på vätgaselektriska lösningar ökar inom allt fler tillämpningsområden och det ställer ökade krav på bränslecellernas prestanda och förmåga att kunna optimeras för specifika applikationsområden och segment. Genom att delta i den här typen av projekt kan vi säkerställa ledande teknologi och en konkurrenskraftig produktportfölj så att vi även i framtiden kan skapa värde för våra kunder, säger Richard Berkling, vd för PowerCell Sweden AB i ett pressmeddelande.