• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Uttjänta elbilsbatterier kan bli ny grafen

Uttjänta elbilsbatterier kan bli ny grafen

19 december 2021 – Jonas Karlsson

Återvinning av grafit ur förbrukade litiumjonbatterier (LIB) till elbilar kan ge hållbart kol för svensk grafenproduktion. Nu testas idén i ett nytt SIO Grafen-projekt där Linköpingsföretaget Grafren samarbetar med stiftelsen Chalmers Industriteknik och Chalmers Tekniska Högskola. Desutom har SIO Grafen nyligen släppt en rapport om arbetsmiljö och industriell grafenhantering.

Foto: Pixabay

– För en mer hållbar produktion behövs tillgång till icke-fossilbaserad råvara för grafen. Nu när den elektriska fordonsrevolutionen accelererar räknar vi med att alla svenska grafenproducenter kommer ha tillgång till denna nya källa av hållbart kol, säger projektledare Sofia Öiseth, Chalmers Industriteknik.

Om grafenprodukter av batterikol kan erbjuda samma kvalitet och egenskaper som produkter tillverkade av orörd grafit, blir det en stor vinst för både grafenindustri, batteritillverkning och återvinningstjänster.

– Vi vill minska klimatpåverkan genom att återanvända kol som redan finns i värdekedjan. Om vi lyckas kommer det att vara enormt betydelsefullt för svenska grafenproducenter som håller på att växla upp till stor skala. Det känns hoppfullt, säger Erik Khranovskyy, vd för Grafren som koordinerar projektet.

Användningen av batterier som energilagring kommer att öka, särskilt inom fordonsindustrin. Till exempel kommer Volvo Cars enbart att tillverka elfordon från 2030. Enligt en prognos från apil i år från elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle kommer antalet laddningsbara bilar i Sverige att spränga miljonvallen år 2025 och uppgå till 2,5 miljoner 2030. Enligt samma organisation har redan i år antalet laddbilar passerar 200 000 på den svenska marknaden.

– Vår idé är att kreativt återanvända kolkomponenten i de uttjänta batterierna som råvara för grafentillverkning. Det finns ungefär 40 procent kol i den svarta massan av kommersiella LIB:er, den vanligaste typen av batteri som används i elbilar. Idag återvinns inte grafit genom batteriåtervinning, trots att med hydrometallurgi kan majoriteten av kolet återvinnas i ganska ren form, säger Martina Petranikova, batteriforskare på Chalmers.

Fakta: Hållbart kolalternativ för grafenproduktion:

Grafren, Chalmers och Chalmers Industriteknik undersöker här marknaden för uttjänta batterier, tillgängligt kol, nödvändig teknik, cirkulär design och kostnadsaspekter. Projektet beräknas klart våren 2022 som en teknologisk hållbarhetsguide för grafenproducenter. Läs mer på SIO Grafen.

– Nu när den elektriska fordonsrevolutionen accelererar räknar vi med att alla svenska grafenproducenter kommer ha tillgång till denna nya källa av hållbart kol, säger projektledare Sofia Öiseth, Chalmers Industriteknik i ett pressmeddelande.

Rapport om arbetsmiljö vid industriell grafenhantering

Härom veckan kom också en rapport om arbetsmiljö och grafen. I det strategiska projektet Arbetsmiljö vid industriell grafenhantering har experter inom nanosäkerhet och arbetsmiljö från Chalmers Industriteknik, RISE, Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Lunds universitet gemensamt sett över risker specifikt relaterade till grafen.

Högre krav på hanteringen av nanomaterial i kombination med en osäkerhet från företagens sida kring hur grafenmaterial ska hanteras var bakgrunden till projektet. Nu presenteras resultaten i en ny rapport från SIO Grafen med goda råd att luta sig mot.

– Vi har länkat samman sakkunniga från olika områden för att skapa ett helt nytt nätverk. Med utgångspunkt i den gemensamma kunskapen har vi skapat ett dokument som kommer att vara till stor hjälp för grafenaktörerna, säger Sofia Öiseth, projektledare vid Chalmers Industriteknik.

Läs hela rapporten här

Arkiverad under: Batteriteknik, Energi, FoU, Materialteknik, Nyheter, Tillverknigsteknik

Translate SE-Nytt to your own language

SwedishEnglishGermanFrenchItalianSpanishPortugueseDanishNorwegianFinnishRussianChinese (Simplified)Arabic

Primärt sidofält

Aktuellt

LiU: Vässad kemisk sax banar väg för skräddarsydda nanomaterial

LTU: Smarta satelliter ska styra sig själva

Ny metod för utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Fetsjön

Northvolt önskar ytterligare medel till expansion

Keysight introducerar batteriemulerings- och profileringslösning för IoT

Huawei testar EDA-verktyg för 14 nm-geometrier

Rise bjuder in till digital workshop om Agenda 2.0

Prenumerera på SE Nytt

Footer

Aktuellt

LiU: Vässad kemisk sax banar väg för skräddarsydda nanomaterial

LTU: Smarta satelliter ska styra sig själva

Ny metod för utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Fetsjön

Northvolt önskar ytterligare medel till expansion

Prenumerera på SE Nytt

SwedishEnglishGermanFrenchItalianSpanishPortugueseDanishNorwegianFinnishRussianChinese (Simplified)Arabic

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2023 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in