EU skall ytterligare främja fordonsteknik i Europa genom Albatross, ett EU-finansierat projekt som berör olika aspekter kring bilbatterier till elbilar, såsom räckvidd, kostnad, tillförlitlighet och laddningstider. Projektet involverar 21 företag från 10 länder och Lundaföretaget Zemissions del blir att ansvara för utsläppsfri uppvärmning av elbilens batteripack.
Bilbatterierna måsta alltid hålla en temperatur mellan 20° och 40° C. Att köra med kalla batterier minskar både kapaciteten och batteriets livslängd. Det slutliga målet är ett batteripack med maximerad prestanda genom att använda dagens tillgängliga teknik och resultatet av Zemissions insats kommer att presenteras 2023.
Zemissions system är enligt företaget oöverträffat när det gäller effektivitet och utsläpp. Företaget har en teknikplattform för katalytisk förbränning av gasformiga och flytande bränslen vilket ger en mycket effektiv och bränsleoberoende förbränningsprocess. Zero-emission innebär att utsläppen innehåller endast vatten och varm luft. CO2-utsläppen är neutrala vid användning av etanol eller HVO. Skadliga utsläpp av kolmonoxid (CO), kolväten (HC), kväveoxider (NOx) och luftburna partiklar (PM) ligger alla under omgivningsnivåerna.
Zemission och de andra bolagen i Albatrossprojektet kommer enligt företaget att ge en teknisk boost till den europeiska fordonsindustrin genom att utveckla det mest effektiva batteripaketet för elfordon.
Om Albatross-projektet
Enligt den Europeiska kommissionen kommer elbilar och elhybridbilar att vara en viktig del av fordonsindustrin i framtiden. För att maximera marknadsacceptansen för dessa fordon måste problem som rör deras batteriräckvidd, kostnad, tillförlitlighet och laddningstider lösas. Albatross-projektet syftar till att utveckla snabbladdande, kostnadseffektiva och pålitliga batterisystem med nästa generations värmehanteringsteknologier som kommer att förse marknaden för el- och hybridelektriska personbilar med innovativa lösningar. Zemission är det enda svenska företaget som deltar i projektet. Vår granne Norge har också en representant, nämligen Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet, NTNU.
Projektbudgeten är på drygt 11,8 miljoner euro och slutdatumet är satt till 31 december 2024.