• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Veoneer splittras när Qualcomm förvärvar Arriver

Veoneer splittras när Qualcomm förvärvar Arriver

4 oktober 2021 – Jonas Karlsson

Qualcomm och SSW Partners har ingått ett slutgiltigt avtal med Veoneer om att förvärva det svenska bilsäkerhetsföretaget för 37 dollar/aktie, vilket motsvarar totalt 4,5 miljarder dollar. Qualcomm köper Veoneers dedikerade mjukvaruenhet Arriver som utvecklar komplett mjukvara för perception och körpolicy medan SSW Partners tar hand om övriga affärsområden.

Det New York-baserade investmentsbolaget SSW Partners kommer att förvärva hela Veoneer och kort därefter kommer de att sälja Arriver-verksamheten till Qualcomm och behålla Veoneers övriga Tier-1-leverantörsverksamhet. SSW Partners kommer enligt företaget därpå att leda processen att hitta strategiska industripartners som kan ta över Veoneers övriga affärsområden Restraint Control Systems (RCS) och Active Safety. Efter den avslutade transaktionen mellan Qualcomm och SSW Partner kommer Qualcomm att införliva Arrivers Computer Vision, Drive Policy och Driver Assistance-tillgångar i sin Snapdragon Ride Advanced Driver Assistance Systems (ADAS)-lösning.

– Denna transaktion skapar överlägset värde för våra aktieägare. Det ger också attraktiva möjligheter för vårt Arriver-team hos Qualcomm och gör att våra andra affärsområden kan hitta långsiktiga industriella partners där de kan fortsätta utvecklas, säger Jan Carlson, vd och koncernchef för Veoneer.

Kontantpriset på 37,00 dollar per aktie representerar en premie på 18 procent över Veoneers tidigare avtal med kanadensiska Magna och en 86-procentig premie på aktiekursen före tillkännagivandet av Magnaavtalet. Transaktionen har godkänts av styrelserna i Qualcomm och Veoneer och är föremål för myndighetsgodkännande, inklusive Hart-Scott-Rodino Antitrust Improvement Act från 1976 i USA, vissa europeiska utländska direktinvesteringar, godkännande från Veoneers aktieägare och andra sedvanliga förhållanden. Transaktionen förväntas slutföras 2022. Att frångå avtalet som Veoneer träffade med Magna tidigare i år kommer också med ett pris. Veoneer kommer få betala 110 miljoner dollar till bolaget, som företaget hade ett försäljningsavtal med tidigare i år innan Qualcomm kom med ett mer fördelaktigt erbjudande.

Bakgrunden till Arriver
I januari 2021 meddelade Veoneer att företaget skrivit avtal med Qualcomm Technologies, där bolagen skall samarbeta kring skalbara lösningar för avancerat förarstöd (ADAS), ”collaborative driving” och självkörande system. Intentionen att starta ett samarbete kommunicerades faktiskt första gången redan i augusti 2020.

Plattformen som skapats adresserar fordonssektorns ökande behov av skalbara lösningar som kan uppgraderas, vilket ställer krav på avancerade och energieffektiva data-, uppkopplings- och molntjänstfunktioner för alla typer av fordon. Systemet integrerar Veoneers olika generationers mjukvara för perception och körpolicy med Qualcomm Snapdragon Ride ADAS/AD skalbara portfölj av System on a Chip (SoC)-processorer och acceleratorer. Veoneer och Qualcomm hade redan vid den här tidpunkten samarbetat i flera månader för att skapa en produktportfölj med ett skalbart, öppet ADAS och autonomt körsystem som adresserar hela fordonsmarknaden med en integrerad mjukvaru- och SoC-plattform. Veoneers dedikerade mjukvaruenhet döptes till Arriver, med ansvar att utveckla komplett mjukvara för perception och körpolicy. Enligt avtalet ägdes Arriver till 100 procent av Veoneer, men för samarbetet med Qualcomm Technologies kom verksamheten att skötas i enlighet med en särskild informationshanterings- och rapporteringsstruktur. Det här förhållandet kommer givetvis att underlätta för Qualcomm att integrera teamen i Arriver i sin organisation.

Arkiverad under: Ekonomi Märkt med: Fordonselektronik, Fordonsindustrin, Säkerhetsteknik

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

Svenskt konsortium tar kontroll över Silex

Tobii säkrar design win med tyska Curly Cube

JonDeTech initierar utvecklingen av sammansatt sensor

Continental skapar organisation för egen halvledardesign

Telia bygger krisfordon för telekomsektorn

Th1ng försätts i konkurs

Tungviktare går in i SweGaNs styrelse

Nokia och Leonardo samarbetar kring kritisk infrastruktur

Rymdprofil tar plats i Forsways styrelse

Drönare och AI – verktyg i sälforskningen

Footer

Aktuellt

Svenskt konsortium tar kontroll över Silex

Tobii säkrar design win med tyska Curly Cube

JonDeTech initierar utvecklingen av sammansatt sensor

Continental skapar organisation för egen halvledardesign

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in