Saab och Varjo Technologies arbetar tillsammans om att utvecklaa en teknik för blandad verklighet (XR) med en upplösning som motsvarar ett mänskligt öga. Tekniken bygger på en innovation av finska Varjo och kommer nu att integreras i alla Saab Gripen E/F-simulatorer.
Förutom hög upplösning och brett synfält uppges samarbetet också att ge många nya utbildningsmöjligheter till en bråkdel av kostnaden.
Varjo Technologies grundades 2016 och utvecklar teknik för både virtuell- (VR) och blandad verklighet (XR) för professionellt bruk. Saab och Varjo har utvecklat sitt samarbete under flera år till den punkt där Varjos teknik nu kommer att integreras i Saabs nya Gripen E/F-simulatorer. Samarbetet har sina rötter i en innovation från Varjo som enligt Saab var avgörande för den framgångsrika utvecklingen.
– När vi gjorde våra första egna experiment med kommersiella enheter fick vi feedback från piloterna att de inte kunde läsa texter i VR eftersom upplösningen inte var tillräckligt hög. Detta var inte ett problem med Varjos teknik, säger Stefan Furenbäck, Saabs chef för taktisk miljösimulering och visualisering.
Pilotutbildningen kräver att trainees kan läsa text och se även de minsta detaljerna. Piloter måste känna som att de flyger i den verkliga världen när de använder simulatorn. Hittills har det varit nödvändigt att använda cave- eller domeformade simulatorer för att skapa en virtuell verklighetsupplevelse som är så uppslukande som möjligt för piloten. De är mycket stora och dyra, och att bygga dessa skärmsystem kräver mycket arbete. De är också svåra att flytta.
Konventionella domesimulatorer har en platt skärm och 3D-vyn kan endast uppnås med speciella glasögon. Varjos virtuella headset har separata skärmar för varje öga, så de har en inbyggd 3D-funktion.
Varjo’s Bionic Display byggs med tanke på hur ett mänskligt öga fungerar; du ser allt mitt i ditt synfält i ultrahög upplösning och allt i det perifera synfältet i lägre upplösning, vilket möjliggör en helt naturlig och smidigt virtuell upplevelse. Detta åstadkoms genom att projicera mönster på ytan av ögat med infraröda lysdioder som övervakas av små kameror och upplösningen anpassar sig till ögats rörelser. Upplösningen på en nivå som hos ett mänskligt öga kan uppnås utan superdatorer om det är känt vilken punkt det mänskliga ögat tittar på vid ett givet tillfälle. Den maximala datorkraften är alltid fokuserad på den aktuella punkten.
Varjos teknik använder videokameror för att ständigt fånga omgivningen för användning i XR. Detta innebär att bilderna från den verkliga världen arbetar enligt samma princip – bilden med hög upplösning kommer från fokalpunkten. Detta gör att kraftfulla speldatorer kan användas för att hantera tekniken istället för superdatorer.
– Vi finslipar nu de grundläggande funktionerna i vår egen simulator så att vi kan använda Varjos XR-3-headset i alla våra flygsimulatorer. Vi har tidigare genomfört mindre, oberoende prototypliknande projekt men nu integrerar vi dem i våra faktiska flygsimulatorer, säger Stefan Furenbäck.