E-mobility bolaget CaCharge tar in 22 miljoner kronor i finansiering från välrenommerade investerare för att satsa på tillväxt i Europa. CaCharges affärsmodell uppges göra det lönsamt att investera i laddplatser samtidigt som bilisten får en skälig milkostnad.
Kurt Högnelid (ordförande, medgrundare) och Louise Kierkegaard (vd, medgrundare), CaCharge
Bolagets ägare är bland annat Stefan Bengtsson från CSB Capital, Mikael Ahlström grundare Procuritas, Lars Appelstål medgrundare Readsoft, Per-Uno Sandberg medgrundare Skistar, Michael Obermayer f.d. chef på McKinsey och ordförande i batteribolaget Nilar samt fastighetsägaren Carl Hirsch från Industricentralen. Gemensam nämnare för ägargruppen är fastigheter och innovation inom det nya energilandskapet.
Carl Hirsch menar att det på ytan kan uppfattas som att CaCharge erbjuder lösningar för att ladda elbilar, men att kärnverksamheten är prissättning, paketering och AI-baserad mjukvara.
– Det räcker att googla på elbilar för att förstå att den stora utmaningen är laddinfrastruktur. CaCharges affär och tankesätt är helt rätt för mig som fastighetsägare. Genom CaCharge skapar jag nöjda hyresgäster och en ny intäktsström, samtidigt som mina fastigheter blir mer klimatsmarta.
CaCharge grundades 2016 av entreprenörerna Kurt Högnelid, Louise Kierkegaard och Tomas Öquist och resan började med att arbeta fram en affärsmodell som möjliggör en massmarknad för elbilar. Bolagets vd, Louise Kierkegaard, menar att det krävs en ekonomisk lönsamhet för att göra hållbar samhällsutveckling skalbar.
– CaCharge har utgått från affärens krav och människors kör och parkeringsmönster. Vi jobbar för ett samhälle där bilen laddas lika lätt som mobilen.
Bolaget laddar bilen där den står parkerad – hemma och på jobbet. Genom att med hjälp av en AI-baserad lösning effektivt fördela ström mellan bilar, kan CaCharge ladda 50 bilar med en elkapacitet som hade räckt till en enda snabbladdare. På så sätt kan fastighetsägare enkelt satsa på kostnadseffektiva laddplatser.
– Det som blir avgörande i framtiden är att kunna ladda så många bilar som möjligt med tillgänglig elkapacitet, till en så låg investering som möjligt, säger Kurt Högnelid, CaCharge styrelseordförande.
Några av CaCharges kunder i Sverige är Fabege, Stena Fastigheter och Upplands Väsby kommun.