Elsäkerhetsverket har undersökt USB-laddare som köpts in genom så kallad privatimport, i det här fallet genom webbplatsen Wish. Samtliga laddare visade sig ha sådana brister att de är direkt farliga att använda. Myndigheten vill nu varna alla konsumenter för riskerna med att handla produkter via e-handelssajter där säljaren är okänd.
– E-handeln fortsätter att öka och när det gäller just privatimport och handel med företag som inte går att identifiera eller kontakta, ökar risken för att det också finns brister hos produkterna. Vi har nu själva testat produkter inköpta genom privatimport. Resultatet är nedslående och vi kan inte vänta med att informera om detta, säger Kim Reenaas, chef för produktavdelningen vid Elsäkerhetsverket.
Tester visar på allvarliga fel
10 olika laddare har undersökts och samtliga visade sig ha mycket allvarliga brister som gör dem direkt farliga att använda. Flera av dem är också gjorda av ett sådant material att de kan bidra till brandspridning.
– De 10 laddarna klarade inte ens baskraven för säkerhet. Sex av laddarna uppfyller inte kravet på brandbeständighet, utan brinner upp i sin helhet. Ingen laddare klarar kravet på isolationsavstånd. Sex av laddarna har inget isolationsavstånd alls mer än lacken på ledarna och resterande ligger alla kring eller under en halv millimeter, kravet är minst 4 millimeter, säger Mikael Carlson, teknisk expert vid Elsäkerhetsverket.
Välj bort de sämsta produkterna
Elsäkerhetsverket har tagit fram råd om hur man ska agera när man handlar produkter via e-handel:
o Kontrollera produkten, till exempel att den är märkt med information om tillverkare.
o Kontrollera säljaren, till exempel om det finns kontaktuppgifter till företaget/säljaren.
o Undvik privatimport om du inte är säker på produkten.
– Det man alltid ska göra som konsument är att ha koll på vem man egentligen handlar av. Finns det inget företag man kan kontakta ska man alltid avstå från köp, hur lockande det än är, säger Kim Reenaas.
Elsäkerhetsverket kommer nu fortsätta utredningen och ta reda på vilka åtgärder som kan krävas och vilka företag som kan nås.
Om privatimport
Privatimport är när konsumenter köper produkter direkt av företag utanför EU/EES. Det innebär att det inte finns någon ekonomisk aktör som har tagit ansvar för att produkten uppfyller kraven och som också ska se till att brister som upptäcks åtgärdas. Konsumenten har alltså inte samma skydd som när man handlar inom EU/EES. Vid privatimport måste också konsumenten betala moms, tull och andra avgifter.