Malmöföretaget Crunchfish har fått förhandsbesked om att ytterligare två patent är beviljade i Sverige av det svenska Patent- och registreringsverket (PRV). Patenten handlar om sätt att upptäcka passiva mobila användare som befinner sig i närheten av aktiva användare. Det här är viktigt för att möjliggöra kommunikation och informationsutbyte mellan alla närvarande användare inom ett område.
De två ny patenten är Crunchfish andra och tredje patent inom förstärkt verklighet (AR), utöver det första beviljade AR-patentet som publicerades den 15 november, 2016. Patenten är giltiga i 20 år räknat från 2015.
Pokémon Go gjorde förstärkt verklighet (AR) världskänt när spelet lanserades sommaren 2016. Nu kan Crunchfishs produkt aBubbl ta spel som Pokémon Go och andra applikationer till nästa nivå genom att göra dem kollaborativa och mer sociala.
Funktionerna i företagets ny produkt handlar om att upptäcka vem som är i närheten, kommunicera och skapa nya kontakter, bjuda in alla i närheten att delta och dela information och objekt.
– Dessa patent är kommersiellt mycket viktiga för Crunchfish eftersom de löser problemet hur passiva mobilanvändare upptäcks av alla aktiva användare. Detta är grundläggande för att erbjuda Crunchfishs typ av förstärkt verklighet i applikationer inom sociala media, dating, affärsnätverk, möten eller kollaborativa spel, säger Joachim Samuelsson, styrelseordförande i Crunchfish och ansvarig för bolagets patentportfölj.
Så fungerar Krunchfish’s AR-teknik
Krunchfish’s aBubbl är baserad på den beacon-teknologi som ursprungligen utvecklades för stationära Bluetooth-sändare med förmåga att även kunna nå passiva mobilanvändare, dvs användare som för tillfället inte använder sin telefon. Hur ofta passiva användare reagerar på en beacon-signal begränsas för att undvika onödig batteriförbrukning. En passiv användare reagerar därför vanligtvis enbart när den hör en beacon-signal första gången och är därefter inte nåbar så långe den passive användaren stannar inom beacon-signalens räckvidd. aBubbl möjliggör ett dynamiskt system för mobila Bluetooth-sändare
som finns inbyggda i vanliga mobiltelefoner.
I sådana system är det vanligt att flera aktiva användare befinner sig i närheten av varandra samtidigt. För att de skall kunna upptäcka alla användare i närheten måste systemet stödja att passiva användare kan nås igen. Dessa två patent skyddar uppfinningar som möjliggör detta genom att aktiva användare instrueras att tillfälligt sända via en sekundär beacon-kanal, alternativt genom att andra aktiva användare tillhandahåller en lista över upptäckta passiva användare.
Patentportföljen
Crunchfish har totalt 51 aktiva patent och patentansökningar, nationellt och internationellt, inom två teknikområden – geststyrning och förstärkt verklighet (AR). Det finns tio unika uppfinningar inom geststyrning vilka samtliga har blivit beviljade patent samt tretton unika uppfinningar inom förstärkt verklighet av vilka tre nu har blivit godkända patent. Bolaget äger samtliga sina patent och patentansökningar utan
begränsningar.