Bränslecellsbolaget Powercell Sweden har fått sin första marina order på två PowerCell S3 prototypstackar för installation i ett fartyg som drivs av solenergi från det schweiziska energisystemföretaget Swiss Hydrogen.
– Den marina sektorn är ett mycket intressant område där vår förmåga att leverera el utan utsläpp är väldigt viktig. Den här ordern gäller två stycken PowerCell S3-prototyper. Ordern är strategiskt viktig, men har en begränsad påverkan på bolagets resultat. Vi kommer att ansvara för bränslecellerna och Swiss Hydrogen tillverkar systemet och genomför anpassningar till marin miljö. Fördelen är att våra bränslecellsstackar är modulära och vi kan på sätt få in flera hundra hästkrafter där så behövs i marina applikationer, säger Per Wassén, vd för Powercell Sweden.
Allt fler länder kräver fossilfritt för marina användningsområden. Nederländerna har beslutat att ta fram fossilfria färjor. Norge, som var tidigt ute med batteridrift, ligger långt framme i att etablera bränslecellsdrivna fartyg. Inom de närmaste åren kommer bilfärja, passagerarfärja och en fiskebåt att drivas med bränslecellsteknik i Norge.
Powercells samarbetspartner Swiss Hydrogen utvecklar energisystem för en lång rad bränslecellsapplikationer. Den order som Swiss Hydrogen nu har lagt hos Powercell gäller två PowerCell S3-prototyper som kommer att ingå i ett system som är utvecklat och anpassat för den marina miljön. Ordern är en följd av den samarbetsförklaring som Powercell tecknade med Swiss Hydrogen i april 2016.
– Vätgas kommer att ersätta diesel för en marin sektor som tvingas att minska sina utsläpp. Det aktuella fartyget blir ett mobilt uppvisningscase som skildrar hur effektiv och pålitlig vätgastekniken är i marina miljöer, säger Alexandre Closset, vd för Swiss Hydrogen SA.
Fartyget kommer att förses med ett system som omfattar ombordproduktion av vätgas från solel, vätgaslagring och två bränsleceller om vardera 30 kW, vilket totalt motsvarar 80 hk.