Organisationen The Rechargeable Battery Association (PRBA) kräver nu tuffare åtgärder och böter för kinesiska företag som antingen tillverkar eller transporterar litiumjonbatterier och upprepade gånger bryter mot internationella transportbestämmelser.
– Tyvärr ser vi en verkställighetslucka i kinesiska myndigheters övervakning vad gäller transporter av litiumjonbatterier, sade PRBA:s verkställande direktör George Kerchner vid en presentation på 8th US – Kina Transport Forum i Los Angeles.
PRBA presenterade flera exempel på företag som har sin tillverkning i Kina och medvetet bryter mot transportförordningarna för farligt gods, inklusive odeklarerade och medvetet felmärkta leveranser av litiumjonbatterier. Bland annat nämner PBRA fraktföretaget UPS Flight 6, ett transportflygplan som kraschade efter att brand uppstått i lastutrymmet vid inflygning i Dubai 2010 och som innehöll odeklarerade litiumjonbatterier med ursprung i Kina som trolig orsak till olyckan. Och förfalskade litiumjonbatterier utgör ett annat växande problem då Kina har utvecklats till att vara en av världens största tillverkare av litiumjonbatterier.
– Litiumjonbatterier som tillverkats i Kina skeppas ofta internationellt från Hongkong för att undvika Kinas lagstadgade tillsyn, och regelverket för farligt gods är oförenligt med internationella normer. Som ett resultat synes det ha varit svårt för myndigheterna i Hongkong att övervaka efterlevnaden av reglerna för farligt gods hos transportörerna och tillverkarna av litiumjonbatterier med ursprung i Kina, sade Kerchner.
Kerchner rekommenderar flera lösningar, bland annat bättre samordning mellan tillsynsmyndigheterna, flygbolag, speditörer och batteriindustrin. Kina måste även upprätthålla säkerhetsföreskrifterna för litiumjonbatterier vid ursprungsplatsen, inklusive den initiala avsändaren och batteritillverkaren.
– Tillsynsmyndigheterna måste också identifiera företag som är ”återfallsförbrytare”. Betydande ekonomiska påföljder bör tas ut av företag som medvetet bryter mot reglerna, sade Kerchner.
PRBA har upprepade gånger eftersökt mer aggressiva verkställigheter för att ta itu med den fara som uppstår då kraven för flygtransporter av litiumbatterier inte uppfylls. I ett brev från augusti 2014 till International Civil Aviation Organization (ICAO) säger PRBA att dessa frågor ”är av globalt intresse”, men påpekade att ”efterlevnad och verkställighet har varit särskilt problematiskt för produkter med ursprung i Kina och som sänds från Hongkong. PRBA bad ICAO att organisera ett möte nära Hongkong för att ta itu med problemet med ”icke-kompatibla” batteritillverkare, distributörer och transportörer och bristen på efterlevnad av regelverket för farligt gods. Tyvärr har ICAO dock misslyckats med att ingripa.
En tjänsteman från International Air Transport Association (IATA) sade på 2015 World Cargo Symposium som hölls i Shanghai att ”flagranta kränkningar av fraktbestämmelser för farligt gods som utgör en fara för flygsäkerheten måste kriminaliseras. Myndigheter måste öka ansträngningarna och ta ansvar för att reglera producenter och exportörer.”
IATA har också uppgivit att många av de värsta försyndelserna på området sker i Kina.