Axis Communications förvärvar Lundaföretaget Cognimatics, ett bolag som utvecklar lösningar inom främst inom butiksoptimering för detaljhandeln. Cognimatics applikationer används exempelvis för att räkna kunder, analysera köer och bedöma ålder och kön på de som kommer in.
Ray Mauritsson, vd för Axis Communications
– Cognimatics produkter är välkända och framgångsrika inom detaljhandeln, och kompletterar vårt erbjudande på den marknaden. Deras fokus på att utveckla innovativa och användarvänliga lösningar är i linje med Axis strategi att erbjuda lösningar med högsta möjliga värde för att tillgodose en rad olika kundbehov. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda våra partners och slutanvändare tjänster som fungerar som ett naturligt komplement till deras befintliga Axislösningar, säger Axis Communications ve Ray Mauritsson.
Cognimatics grundades 2003 och är ett privatägt svenskt företag med huvudkontor i Lund och 12 anställda. Företaget erbjuder en serie av videoanalysapplikationer som används för att öka kunskapen om kunders beteende och rörelsemönster. Axis Communications och Cognimatics har samarbetat under flera år gällande teknik och försäljning för att kunna erbjuda integrerade lösningar till ett antal gemensamma kunder, Cognimatics har kunder i över 70 länder via ett globalt nätverk av distributörer och systemintegratörer.