Umeåföretaget Fältcom har fått en order att anpassa busshållplatser i New York till Sakernas internet (IoT). Bolaget ser beställningen som ett genombrott i USA och avser initialt 200 av totalt 16 000 busshållplatser i staden.
Solcellsdrivna trafikinformationsskyltar utrustas med Fältcoms öppna plattform MIIPS som via nätet tar emot realtidsinformation från en server uppkopplad mot stadsbussarnas GPS. Lösningen gör att resenärerna kan informeras om hur många hållplatser bort bussen befinner sig – information som också är tillgänglig via smartphoneappar.
– Det här innebär i grunden en ny teknikstandard för New York som förbättrar resenärernas tillgång till reseinformation, säger Mikael Långström, vd för Fältcom.
Fältcom blir i och med affären även det första svenska företaget med en lösning godkänd för uppkoppling till blåljusnätet NYCWiN (NYC Wireless Network), ett nät som polis och brandkår använder.
– Vi är stolta över att vår teknik bidrar till att utveckla trafikinformationen och underlätta resandet i en världsstad som New York. NYC DOT är en prestigekund som innebär ett genombrott för vår expansion i Nordamerika, säger Mikael Långström.
Fältcom etablerades i Umeå 1998 och var även med globala mått tidigt ute på marknaden för IoT/M2M. De första molnbaserade lösningarna implementerades redan 2002. Idag har företaget över 160 000 installerade enheter, varav 30 000 utgörs av den öppna plattformen MIIPS. Företaget ägs idag i huvudsak av SEB Venture Capital och Industrifonden och har cirka 40 anställda på huvudkontoret i Umeå. I dagsläget har Fältcom säljkontor och/eller sälj- och distributionspartners i Norden, Storbritannien och Nordamerika. Målet är enligt företaget att de närmaste åren öka årsomsättningen från 100 till 300 miljoner kronor, med fortsatt investeringar i FoU motsvarande 50 procent av omsättningen. Idag återfinns deras plattform i tusen av Volvos testbilar, alla svenska väderstationer och fartkameror, hälften av Sveriges bussar, och reglerar bland annat när belysningen i städer som Malmö släcks och tänds varje dag.
I leveransen till NYC DOT samarbetar Fältcom med sin amerikanska partner Traffic Systems och Data Display. Parterna har kommit överens om att inte kommentera ordervärdet, enligt ett pressmeddelande.