Det nystartade svenska bolaget Quirkbot har tagit fasta på problemet med kompetensförsörjningen till svensk elektronikindustri och designat ett kretskort som ska göra det lättare för skolbarn att förstå tekniken. Bolaget har också startat ett samarbete med Strawbees som skapat en pedagogisk hemsida för den som vill lära sig programmering. Nu har Quirkbot utsetts som en av nio finalister till priset Årets SuperStartup 2016 där första pris är 250 000 kronor från Almi.
Att industrin ser ett problem med den framtida kompetensförsörjningen inom elektronik och kodning i Sverige är dessvärre ingen nyhet. Till exempel dryftades problemet på årets elektronikmässa S.E.E. i Kista under en inledande paneldiskussion med tunga företrädare för elektronik- och telekomindustrin såsom Ericssons FoU-chef Sara Mazur med flera.
Idén till Quirkbot har kommit ur ett behov från skola och barn, en önskan om att lättare förstå och lära sig programmering och elektronik. Med en innovativ design där kretskortet liknar en figur med armar och ben blir det enkelt för både för barn och vuxna att förstå hur den fungerar och det skapar samtidigt emotionella band.
– Vår mission är att göra dagens unga till aktiva skapare av den digitala tekniken och inte bara vara passiva konsumenter. Quirkbot är din programmerbara kompis och samtidigt en del av historien du vill berätta, säger Anna Velander Gisslén, kommunikationschef på Quirkbot.
I ett nära samarbete med Strawbees inbjuder Quirkbot till kreativt skapande som tillsammans med en lättanvänd och pedagogisk websida för kodning sänker tröskeln till det digitala rummet. Workshops tillsammans med skolor ger viktig feedback samtidigt som det läggs resurser på att utveckla aktiviteter och lärarhandledningar för produkten. Detta är en del i arbetet att digitalisera den svenska skolan och stöds av Vinnova. Quirkbot erbjuder ett unikt och ämnesöverskridande sätt att närma sig kodning som enligt bolaget även fått mycket uppmärksamhet internationellt.
Utöver priset som årets SuperStartup har man även chans att vinna publikens röst där vinsten är marknadsföring i Veckans Affärer till ett värde av 150 000 kronor.
– Nomineringen är en vinst i sig, en glädjande bekräftelse på det arbete vi gör. Vi hoppas att detta kommer att hjälpa oss att nå ut till både konsumenter och skolor för att bidra till större kunskap och förståelse av samhällets digitalisering, säger Anna Velander Gisslén.
Vinnaren av Årets SuperStartup 2016 koras i Stockholm den 10 maj 2016.