Enligt en global studie som genomförts av Pricewaterhouse Coopers (PwC) kommer världens industriföretag inom alla sektorer att öka sina satsningar på digitaliseringen enligt Industry 4.0 och nå en investeringsnivå på över 900 miljarder dollar per år fram till och med 2020.
Industriföretagens implementering av Industry 4.0 är enligt PwC i full gång och idag uppger vart tredje företag att nivån på deras digitalisering redan är på en hög nivå. Den här andelen förväntas öka från 33 till 72 procent fram till och med 2020.
Företagen som deltagit i studien förväntar sig att digitaliseringen kommer att generera betydande fördelar avseende kostnader, effektivitet, vinst och mer än hälften tror på ett ROI inom två år. Efterfrågan på IT-specialister och datasäkerhet är enligt studien de största utmaningarna. Företag över hela världen kommer att investera cirka 5 procent av sina digitala intäkter årligen på digitalisering. Baserat på de undersökta branscherna motsvarar 5 procent av de digitala intäkterna enligt PwC en total investering 907 miljarder dollar. En viktig del av dessa investeringar kommer att läggas på digital teknik såsom sensorer eller anslutningsenheter samt på mjukvara och applikationer som till exempel Manufacturing Execution System. Dessutom kommer företagen att investera i utbildning av anställda och driva på nödvändiga organisatoriska förändringar. Mer än hälften av företagen (55%) antar att de kommer att amortera dessa utgifter inom två år. Detta är resultatet av PwC: s globala studie ”Industry 4.0: Building the digital enterprice” som kartlagt över 2000 företag från nio branscher i 26 länder.
Under övergångsprocessen uppskattar de tillfrågade cheferna en kostnadsminskning på i genomsnitt 3,6 procent per år och samtidiga intäktsökningar på i genomsnitt 2,9 procent per år. I absoluta tal motsvarar detta enligt PwC 421 miljarder dollar i kostnadsbesparingar och en intäktsökningar på 493 miljarder dollar.
– Företagen räknar med att digitaliseringen kommer innebära stora fördelar och investerar därefter stort. Vår studie visar att denna övergång sker i lika hög grad i alla de undersökta länderna, inte bara i de industrialiserade länderna. Även om bara hälften av de förväntningar som är förknippade med Industry 4.0 uppfylls kommer det i grunden förändra konkurrenssituationen under de kommande fem åren, säger Reinhard Geissbauer vid PwC Networks i Tyskland och företagets chef för Industry 4.0.
Men vissa regionala skillnader finns när det gäller vad företagen betonar. Företagskoncerner i Japan eller Tyskland kommer använda digitaliseringen framför allt till att öka sin effektivitet och produktkvalitet. I USA är tendensen att framför allt utveckla nya affärsmodeller med hjälp av digitala erbjudanden och tjänster samt att tillhandahålla dessa produkter och tjänster så snabbt som möjligt. Tillverkande företag i Kina fokuserar främst på att bättre svara upp mot internationella konkurrenter genom att minska kostnaderna.
– Vår studie visar att graden av digital integration kommer att vara i stort sett jämförbar i dessa regioner kommande fem år, med vissa länder såsom Japan, Tyskland och USA i spetsen. Istället för att splittra regionerna förväntar vi oss att Industry 4.0 binder företag och länder tätare tillsammans och därmed även främjar globaliseringen, säger Jesper Vedso, Partner vid PwC i Danmark.
Metod
Studien baseras på forskning som bedrivits mellan november 2015 och januari 2016 med över 2000 ledande befattningshavare från industriella företag i 26 länder. Majoriteten av deltagarna var Chief Digital Officers eller andra ledande befattningshavare med ansvar på högsta nivå för företagets industri 4,0-strategi och verksamhet. Resultat vägdes efter landets BNP för att ge en balanserad bild av det globala resultatet.
Länk till studien ”Industry 4.0: Building the digital enterprise”.