• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Första fjärrstyrda flygledartornet godkänt

Första fjärrstyrda flygledartornet godkänt

3 november 2014 – Jonas Karlsson

Transportstyrelsen har beslutat att ge LFV tillstånd att fjärrstyra flygledartornet i Örnsköldsvik från Sundsvall. Tillståndet är det första i sitt slag och ger på sikt möjligheter att öka tillgängligheten till en flygplats samtidigt som flygsäkerheten behålls.

Transportstyrelsen beslutade den 31 oktober 2014 att ge tillstånd till LFV att fjärrstyra flygtrafiken på Örnsköldsviks flygplats från Sundsvalls flygplats. Granskningen inför beslutet har pågått parallellt med att den nya tekniken byggts upp och testats.

– I vårt uppdrag som myndighet ligger att främja en internationellt konkurrenskraftig svensk luftfart, att möjliggöra teknikutveckling och tillgänglighet samtidigt som vi behåller en hög flygsäkerhet. Det har varit utgångspunkten för vårt arbete med tillståndet för Örnsköldsvik, säger Ingrid Cherfils, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

Tillståndet, som är det första i sitt slag i världen gäller enbart fjärrstyrning av flygledartornet i Örnsköldsvik. Det krävs enskilda godkännanden för varje flygledartorn som ska fjärrstyras.

Idag finns inget specifikt regelverk för just fjärrstyrda flygledartorn, varken nationellt eller internationellt. Transportstyrelsens arbete har därför utgått från och tillämpat befintligt regelverk för bemannade flygledartorn. Däremot pågår arbete i en arbetsgrupp på EU-nivå som ska ta fram regler för fjärrstyrda torn, där Transportstyrelsen deltar. Genom att delta i EU-arbetet kan myndigheten bidra med kunskap från arbetet med godkännandet av Örnsköldsvik och medverka till framtagandet av ett regelverk som kan tillämpas i hela Europa.

Tillståndet gäller under vissa förutsättningar. Bland annat begränsas antalet flygrörelser och viss dokumentation ska upprättas samt utbildning av personalen slutföras innan driftsättning.

Arkiverad under: Ekonomi Märkt med: Teknik

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

Flex Power Modules i kraftsamarbete med Renesas

Bättre ledande kroppsnära plast med recept från Chalmers

Amerikansk myndighet utökar Irisity-kontrakt

Nokia medgrundare till schweiziskt innovationsnav

SiTime lanserar ny plattform med MEMS-resonatorer

Induo lanserar ny kapslad version av SATEL-B2

Öppnar för rättvisare tillgång till fordonsdata

Next Biometrics får order på kinesisk fingeravtryckslösning

SK hynix nya HBM4-minne klar för massproduktion

TE lanserar ULP PCIe Gen 7-kontakter med låg bygghöjd

Footer

Aktuellt

Flex Power Modules i kraftsamarbete med Renesas

Bättre ledande kroppsnära plast med recept från Chalmers

Amerikansk myndighet utökar Irisity-kontrakt

Nokia medgrundare till schweiziskt innovationsnav

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in