Mycket har hänt inom M2M sedan i början av det nya millenniet. M2M har förvandlats från att vara en djärv framtidsvision till att bli en banbrytande teknik och möjliggörare för affärer. En möjliggörare som har förändrat hur affärer görs i ett stort antal branscher såsom säkerhet, fordon och transport, sjukvård, offentliga tjänster och detaljhandel.
Under de senaste åren har många mobiloperatörer (MNO) gjort en medveten förskjutning från mobilen och in i M2M. De tar de strategier som används inom den mobila sektorn med sig. Dessa strategier lämnar kunderna inlåsta med den teknik som den valda aktören och hämmar den flexibilitet som krävs för att hitta lämpliga lösningar på nya utmaningar eller för att ta itu med nya möjligheter. I slutändan blir det en stor nackdel för kunden.
Nu står vi inför en stor förändring i branschen som kan ge stora möjligheter för företag över hela världen. Detta whitepaper behandlar vikten av ett maktskifte från några MNO till en mer demokratisk marknad där företagen har en ökad flexibilitet att välja mellan nätoperatörer, och hur denna förändring kommer att medföra otaliga möjligheter som M2M–baserade tjänster kan innebära för sin verksamhet.
– Nu har vi all teknik på plats för att flytta makten till kundens sida av M2M–värdekedjan och eko-systemet. Nu är det dags att ställa de rätta kraven på M2M–branschen för att slutföra omvandlingen. M2M är en kritisk faktor för många företag och vi i M2M–branschen måste vara respektfulla mot de verksamheter vi stödjer, förstå behoven och kraven, och tillhandahålla lösningar som uppfyller deras specifika behov. Vi måste flytta makten från mobilnätsoperatörerna till dem som använder tekniken, säger Patrik Björkman, vice vd och chef för M2M på Maingate.