• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Elbilsägare behöver mer info

Elbilsägare behöver mer info

1 oktober 2014 – Jonas Karlsson

Det finns behov av information om elsäkerhet till den som köper elfordon. Det visar en utredning som Elsäkerhetsverket gjort på uppdrag av regeringen. Behovet är störst för exempelvis elbilar som laddas i hemmet.
elbil
Allt fler fordon förväntas i framtiden att drivas med el. Det innebär att det kommer att behövas ett stort antal laddningsstationer både i privat regi och i offentlig miljö. De elströmmar som ska passera genom elinstallationen, när man laddar ett elfordon, är högre än normalt och sker under en längre tid. Det ställer krav på information om funktion och säkerhet. Elsäkerhetsverket har utrett informationsbehovet och vad kraven på elsäkerhet innebär vid laddning samt vilka standarder som gäller. Rapporten riktar sig till intresserade och de som är ansvariga för elfordonsfrågor.

– Allt fler människor skaffar elfordon av olika slag. Vår bedömning är därför att det är extra viktigt att rikta information till privatpersoner som ska köpa sitt första elfordon. Man behöver bland annat veta vilka risker man tar ställning till när man väljer fordon och hur man ska ladda sin nyinköpta elbil, säger Per Höjevik, teknisk expert vid Elsäkerhetsverket och ansvarig för utredningen.

– Det är mycket viktigt att hushållens elinstallationer klarar av den nya belastningen och att man försäkrar sig om att elanläggningen är anpassad för laddning, annars kan det finnas risker för överhettning och i värsta fall brand, säger Per Höjevik.

Industrin har tagit fram ett antal standarder för laddning av elfordon. Dessa kan användas både privat och publikt.

– EU-direktivet riktar sig enbart till publika laddningar och laddning över 3,7 kW. I hemmet kan du använda vilken metod som helst. I värsta fall använder man en kontakt som inte klarar av de höga strömmar som blir i fastighetens installation och där finns de största riskerna, säger Per Höjevik

Rapporten sammanfattar de olika metoder och tekniker för laddning av elfordon som finns och redogör för det nationella och internationella standardiseringsläget. I rapporten lämnas också förslag på fortsatta informationsinsatser.

Arkiverad under: Teknik

Translate SE-Nytt to your own language

SwedishEnglishGermanFrenchItalianSpanishPortugueseDanishNorwegianFinnishRussianChinese (Simplified)Arabic

Primärt sidofält

Aktuellt

Freyr etablerar batterianläggning i Japan

ABB förvärvar motordivision av Siemens

Första bilen med Acconeers A1 radarsensor nu lanserad

Etteplan investerar i ML- och AI-företaget Ekkono Solutions

AAC Clyde Space får order på kraftsystem

SweGaN tar in riskkapital och samarbetar om GaN på SiC-kraftenheter

Volvo avser etablera batterifabrik i Skaraborg

Prenumerera på SE Nytt

Footer

Aktuellt

Freyr etablerar batterianläggning i Japan

ABB förvärvar motordivision av Siemens

Första bilen med Acconeers A1 radarsensor nu lanserad

Etteplan investerar i ML- och AI-företaget Ekkono Solutions

Prenumerera på SE Nytt

SwedishEnglishGermanFrenchItalianSpanishPortugueseDanishNorwegianFinnishRussianChinese (Simplified)Arabic

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2022 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in