De globala leveranserna av smarta mobiler spås uppgå till 322 miljoner enheter under det tredje kvartalet i år och Apples nya iPhone kommer att driva på penetrationsgraden av 4G i Kina, spår TrendForce.
Leveranserna av smarta mobiler förväntas nå 322 miljoner enheter under det tredje kvartalet 2014, en ökning med 13 procent jämfört med föregående kvartal. För helåret 2014 kommer antalet levererade mobiler till marknaden att uppgå till 1,2 miljarder, en ökning med 29,2 procent på årsbasis, enligt marknadsinformation från analysföretaget TrendForce.
Tillväxten kommer främst att drivas på av lanseringen av två nya varianter av iPhone med större skärmar, vilket spås medföra en ny våg av efterfrågan i Kina
De nya iPhone-mobilerna kommer att lanseras den 9 september i Kina. Enligt en undersökning som nyligen genomförts av TrendForces dotterbolag Avanti uppger 67 procent av de tillfrågade kineserna uttalade 38 procent ett starkt intresse för att köpa en iPhone.
TrendForce förutspår att de totala leveranserna ut på marknaden kommer vara 75 miljoner enheter eller mindre för de nya telefonerna med 4.7″ och 5.5″-skärm men att endast 20 procent är den med en 5,5 ”-skärm, på grund av dessa är svårare att tillverka. Även Samsung LG kommer att lansera nya enheter och konkurrera med iPhone.
Samsung Electronics kommer att gasa på på marknaden med lanseringen av sin nya Galaxy Note 4 men kommer att utmanas av iPhones större skärm. TrendForce tror att iPhone kommer att påverka Samsungs marknadsandel från 33 procent i början av 2014 till 28 procent under det tredje kvartalet, vilket också innebär att Samsung sannolikt inte kan nå sitt mål om 350 miljoner levererade mobiltelefoner under 2014.
LG Electronics har levererat fler telefoner än förväntat under första halvåret 2014, särskilt i Sydkorea. Bolaget kommer att lansera sin G3 Stylus under september och förväntas få en marknadsandel på upp till 6,2 procent under det tredje kvartalet. HTC däremot kommer att få se stora nedgångar och kommer inte att nå upp till 20 miljoner levererade enheter under 2014, vilket då är mindre än hälften jämfört med Kinabaserade Xiaomi.
På grund av stora kostnader för att bygga ut 4G TF-LTE kommer operatörerna att ha en minskad förmåga att subventionera 4G-mobiler och orsaka att försäljningen saktar ner i Kina. Den kinesiska marknaden är mycket optimistisk inför lanseringen av de nya iPhone-telefonerna, vilket också betyder att 4G-tjänster kommer att ge ett tryck på marknaden och försäljningen och lanseringen av fler 4G-mobiler kommer pressa på när tekniken mognat i Kina.