• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Heart Aerospace ska bli först med eldrivna regionalflygplan

Heart Aerospace ska bli först med eldrivna regionalflygplan

25 september 2022 – Jonas Karlsson

Göteborgsföretaget Heart Aerospace investerar tillsammans med flygplatsägaren Castellum i en ny komplett industrianläggning för elflygplan på Säve flygplats och siktar på att bli först med att leverera eldrivna regionalflygplan till ledande flygbolag världen över.

Heart Aerospace modellerar plan i full skala. Foto: Business Region Göteborg

Heart Aerospace drog igång verksamheten för tre år sedan, och nu jobbar 130 personer från 23 länder med att utveckla den första modellen, ES-30, för upp till 30 passagerare. Över 300 plan är enligt bolaget förbeställda och tingade av väletablerade flygbolag som United Airlines, Air Canada och SAS. En första fas av Heart Aerospaces utbyggnad kommer att vara klar i mitten av 2024 och redan 2025 räknar bolaget med att ha 500 anställda i Göteborg, inom utveckling, test och kommersialisering. Tre år senare, 2028, ska det första planet levereras till kund från Säves nya slutmonteringshall för elflygplan. Fabriken ska ha kapacitet att leverera 120 plan per år. Då kommer ytterligare några hundra vara sysselsatta på Heart Aerospace nya campus som man har valt att kalla Northern Runway, och som förutom slutmonteringshall kommer omfatta nytt huvudkontor, forsknings- och utvecklingscentrum, prototyphangar och testflyghangar. Alldeles intill det blivande huvudkontoret har även Chalmers och forskningsinstitutet Rise etablerat sitt Swedish electric transport laboratory, SEEL.

För Göteborg är etableringen goda nyheter – ur en mängd aspekter.

– Heart Aerospaces expansion bidrar med en viktig pusselbit i energiomställningen och miljöarbetet inom transportsystemet och kompletterar regionens kunnande inom väg- och vattenburna transporter på ett mycket intressant sätt, säger Anne Piegsa, processledare elektrifierat transportsystem vid Business Region Göteborg.

Utvecklingen kring Heart Aerospace kommer också ha betydelse kompetensmässigt, bortom den egna branschen, och skapa sysselsättning i andra branscher.

Techsektorn växer ytterligare

– Tillverkning av flygplan tillhör det mest tekniskt krävande inom ingenjörskonsten, det är avancerad teknik både mjukvarumässigt och i mer traditionell mening. Heart Aerospace expansion i Göteborg betyder därför mycket för utveckling av hela techsektorn i regionen och kommer förhoppningsvis leda till fler företagsetableringar framöver, säger Kent Jellmund, etableringsrådgivare ICT, Business Region Göteborg.

Det strategiska värdet gör att Göteborgs Stad har fullt fokus på att stödja inte bara Heart Aerospaces expansion utan hela ekosystemet som just nu växer fram inom elektromobilitet. Business Region Göteborgs har tillsatt Björn Gustafsson som projektledare för etableringen.

– Det är glädjande att expansionsbeslutet har tagits nu, och är så pass tydligt. Vi håller på att formera en koordineringsfunktion för att stötta och hjälpa till på olika sätt, och få leveranserna från Göteborgs stad på plats så tidplaner kan hållas. Det gäller allt från framtagande av detaljplaner till försörjning av VA-kapacitet, el och infrastruktur till först prototyptillverkning, utvecklingskontor och test, och lite senare även fullskalig produktion. Kompetensförsörjning är naturligtvis centralt. Där har vi en extraordinär resurs att stötta med i form av International house på Järntorget, säger Björn Gustafsson.

– För att ytterligare stärka verksamheterna vid just Gateway Säve tar vi, tillsammans med Västra Götalandsregionen, fram en plan för att etablera en öppen innovationsmiljö kopplad till elektrifiering och elflyg.

Arkiverad under: FoU Märkt med: Flygelektronik, Produktutveckling, Test och försök, Tillverknigsteknik

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

SiTime släpper klockgenerator med MEMS-resonator

Smoltek utser Magnus Andersson till ny vd

Sivers ansluter sig till satellitkonsortium

Astor slutför investering i Dolprop Industries

Lisa Pettersson ny vd för Sigma Technology Development

Emerson och ELT samarbetar om stödsystem till finska försvaret

Joakim Westh tar över klubban i SSC

Advenica får utvecklingsorder på kryptoprodukter

Jonas Wærn ny vd för JonDeTech Sensors

Nya insikter om 2H-NbS₂ som supraledare

Footer

Aktuellt

SiTime släpper klockgenerator med MEMS-resonator

Smoltek utser Magnus Andersson till ny vd

Sivers ansluter sig till satellitkonsortium

Astor slutför investering i Dolprop Industries

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in