Schweiziska u-blox lanserar nu två nya GNSS-korrigeringstjänstmottagare och den firmware-uppgraderade ZED-F9P GNSS-mottagaren som med hög precision möjliggör skalbara lösningar för att enligt u-blox kunna uppnå tillförlitlig noggrannhet på centimeternivå på några sekunder.
U-blox lanserar nu en serie produkter och funktionstillägg som förenklar tillgången till pålitlig positioneringsnoggrannhet på centimeternivå för industrinavigering och robotteknik. Den uppgraderade ZED-F9P GNSS-mottagaren (Global Navigation Satellite System) och motsvarande NEO-D9S och NEO-D9C GNSS korrigeringsdatamottagare. Tillämpningar finns inom till exempel robotgräsklippare, obemannade autonoma fordon (UAV) och halvautomatiska eller helautomatiska maskiner.
Den mjukvaruuppgraderade u-blox ZED-F9P-04B GNSS-mottagare är enligt u-blox den första som stöder ett säkert SPARTN GNSS-korrigeringsdataformat. Den ansluts vidare sömlöst till två nya GNSS-korrigerings mottagarmoduler som strömmar korrigeringsdata från kommunikationssatelliter: u-blox NEO-D9S kommer initialt att täcka de europeiska och amerikanska marknaderna innan den rullar ut till andra delar av världen. Under tiden kommer u-blox NEO-D9C att täcka Japan.
NEO-D9S tar emot korrigeringsdata med hjälp av SSR SPARTN-dataformatet över satellitens L-bandskanal. Den använder kryptografi för att säkert leverera PPP-RTK GNSS-korrigeringsdata, till exempel den som erbjuds av u-blox PointPerfect-tjänst.
NEO-D9C utnyttjar den prenumerationsfria Centimeter-Level Augmentation Service (CLAS) som sänds över det japanska fastlandet som tillhandahålls av den japanska konstellationen QZSS (Quasi-Zenith Satellite System) på L6-bandskanalen.
Medan u‑blox GNSS-mottagare är designade för att fungera med de flesta korrigeringstjänsterna på marknaden, kan parning av ZED-F9P med NEO-D9C eller NEO-D9S korrigeringsdatamottagare göra det möjligt för kunder att spara kostnader för dataöverföring och driftsinsatser.
Dessutom erbjuder ZED-F9P-04B en ny funktion som kallas protection level, avsedd för att öka trust applikations i sin positionsutdata. Genom att kontinuerligt mata ut den övre gränsen för det maximala sannolika positioneringsfelet, kallat protection level, låter mottagaren autonoma applikationer, såsom UAV:er, skapa en effektiv vägplanering i realtid, vilket avser öka kvaliteten på dess verksamhet.
När det gäller robotgräsklippare kommer den ökade noggrannheten och tillförlitligheten i positioneringen till exempel att göra det möjligt att göra sig av med begränsningsslingor, som idag ligger nedgrävda under gräsmattan för att avgränsa klippområdet. Dessutom kommer det bli möjligt att tillåta gräsklippare att systematiskt täcka en tomt baserad på en digital karta, i motsats till den slumpmässiga klippmetoden som vanligtvis används idag.
De första provexemplaren av dessa produkter finns tillgängliga idag, i professionell och fordonsklass. Korrigeringsdatamottagarna kommer att finnas tillgängliga i fordonskvalitet för fordonsmarknaderna.