Försvars- och säkerhetsföretaget Saabs och Luftfartsverkets (LFV) nyligen etablerade bolag, Saab Digital Air Traffic Solutions AB, har tecknat en avsiktsförklaring med Scandinavian Mountains Airport AB om att leverera fjärrstyrd flygtrafikledning. Parterna har för avsikt att teckna kontrakt under första kvartalet 2017.
Avsiktsförklaringen kring fjärrstyrd flygtrafikledning innebär att Scandinavian Mountains Airport AB blir först i världen att redan från start välja bort ett traditionellt flygledartorn vid byggnationen. Flygplatsen kommer att finnas i Rörbäcksnäs som ligger mellan Sälen i Sverige och Trysil i Norge.
– Vi kommer att ha en flexibilitet i leveransen av flygtrafikledningstjänsten som blir en tillgång för att möta trafikvolymerna över säsongerna. Det här är behovsstyrd flygtrafikledning på ett helt nytt sätt med stora fördelar, säger Brett Weihart, vd för Scandinavian Mountains Airport AB.
Saab och LFV har på senare år utvecklat konceptet fjärrstyrd flygtrafikledning (Remote Tower) och var först i världen med att få ett system godkänt för operativ drift när Örnsköldsviks flygplats började flygledas ifrån Remote Tower Centret i Sundsvall den 21 april 2015.
– Den här avsiktsförklaringen visar att framtidens flygplatser inte kommer att ha torn utan bestå av digitala lösningar. Det gör det möjligt för en flygplats att få flygtrafikledning vid de tidpunkter de har behov av det. Det betyder i sin tur att fler flygplatser kan göras tillgängliga och därmed bidra till en levande landsbygd, säger Johan Klintberg, vd för Saab Digital Air Traffic Solutions.
Enligt tidplan kommer de första flygplanen med resenärer att landa på Scandinavian Mountains Airport någon gång under hösten 2018.
Sedan tidigare har utöver Örnsköldsvik även flygplatserna i Sundsvall och Linköping ett system för trafikledning på distans.