• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Powercell får första marina ordern

Powercell får första marina ordern

3 november 2016 – Jonas Karlsson

Bränslecellsbolaget Powercell Sweden har fått sin första marina order på två PowerCell S3 prototypstackar  för installation i ett fartyg som drivs av solenergi från det schweiziska energisystemföretaget Swiss Hydrogen.


– Den marina sektorn är ett mycket intressant område där vår förmåga att leverera el utan utsläpp är väldigt viktig. Den här ordern gäller två stycken PowerCell S3-prototyper. Ordern är strategiskt viktig, men har en begränsad påverkan på bolagets resultat. Vi kommer att ansvara för bränslecellerna och Swiss Hydrogen tillverkar systemet och genomför anpassningar till marin miljö. Fördelen är att våra bränslecellsstackar är modulära och vi kan på sätt få in flera hundra hästkrafter där så behövs i marina applikationer, säger Per Wassén, vd för Powercell Sweden.

Allt fler länder kräver fossilfritt för marina användningsområden. Nederländerna har beslutat att ta fram fossilfria färjor. Norge, som var tidigt ute med batteridrift, ligger långt framme i att etablera bränslecellsdrivna fartyg. Inom de närmaste åren kommer bilfärja, passagerarfärja och en fiskebåt att drivas med bränslecellsteknik i Norge.

Powercells samarbetspartner Swiss Hydrogen utvecklar energisystem för en lång rad bränslecellsapplikationer. Den order som Swiss Hydrogen nu har lagt hos Powercell gäller två PowerCell S3-prototyper som kommer att ingå i ett system som är utvecklat och anpassat för den marina miljön. Ordern är en följd av den samarbetsförklaring som Powercell tecknade med Swiss Hydrogen i april 2016.

– Vätgas kommer att ersätta diesel för en marin sektor som tvingas att minska sina utsläpp. Det aktuella fartyget blir ett mobilt uppvisningscase som skildrar hur effektiv och pålitlig vätgastekniken är i marina miljöer, säger Alexandre Closset, vd för Swiss Hydrogen SA.

Fartyget kommer att förses med ett system som omfattar ombordproduktion av vätgas från solel, vätgaslagring och två bränsleceller om vardera 30 kW, vilket totalt motsvarar 80 hk.

Arkiverad under: Ekonomi Märkt med: Miljö, Strömförsörjning

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

Note slutför förvärvet av Kasdon Group

Molex förvärvar kontaktdonsföretaget Smiths Interconnect

Scandiflash i avtal om försäljning av Infinitions radarsystem

GomSpace tecknar rymdkontrakt för cubesat-uppdrag

Kitron får försvarsorder värd 100 miljoner euro

Hanza förvärvar branschkollegan BMK i Tyskland

Ericsson storsatsar på FoU i Kanada

RT-Labs och STMicroelectronics stärker samarbetet

AlixLabs vinner IC Taiwan Grand Challenge

AAC Clyde Space får order på satellitkraftsystem

Footer

Aktuellt

Note slutför förvärvet av Kasdon Group

Molex förvärvar kontaktdonsföretaget Smiths Interconnect

Scandiflash i avtal om försäljning av Infinitions radarsystem

GomSpace tecknar rymdkontrakt för cubesat-uppdrag

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in