• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Powercell får första marina ordern

Powercell får första marina ordern

3 november 2016 – Jonas Karlsson

Bränslecellsbolaget Powercell Sweden har fått sin första marina order på två PowerCell S3 prototypstackar  för installation i ett fartyg som drivs av solenergi från det schweiziska energisystemföretaget Swiss Hydrogen.


– Den marina sektorn är ett mycket intressant område där vår förmåga att leverera el utan utsläpp är väldigt viktig. Den här ordern gäller två stycken PowerCell S3-prototyper. Ordern är strategiskt viktig, men har en begränsad påverkan på bolagets resultat. Vi kommer att ansvara för bränslecellerna och Swiss Hydrogen tillverkar systemet och genomför anpassningar till marin miljö. Fördelen är att våra bränslecellsstackar är modulära och vi kan på sätt få in flera hundra hästkrafter där så behövs i marina applikationer, säger Per Wassén, vd för Powercell Sweden.

Allt fler länder kräver fossilfritt för marina användningsområden. Nederländerna har beslutat att ta fram fossilfria färjor. Norge, som var tidigt ute med batteridrift, ligger långt framme i att etablera bränslecellsdrivna fartyg. Inom de närmaste åren kommer bilfärja, passagerarfärja och en fiskebåt att drivas med bränslecellsteknik i Norge.

Powercells samarbetspartner Swiss Hydrogen utvecklar energisystem för en lång rad bränslecellsapplikationer. Den order som Swiss Hydrogen nu har lagt hos Powercell gäller två PowerCell S3-prototyper som kommer att ingå i ett system som är utvecklat och anpassat för den marina miljön. Ordern är en följd av den samarbetsförklaring som Powercell tecknade med Swiss Hydrogen i april 2016.

– Vätgas kommer att ersätta diesel för en marin sektor som tvingas att minska sina utsläpp. Det aktuella fartyget blir ett mobilt uppvisningscase som skildrar hur effektiv och pålitlig vätgastekniken är i marina miljöer, säger Alexandre Closset, vd för Swiss Hydrogen SA.

Fartyget kommer att förses med ett system som omfattar ombordproduktion av vätgas från solel, vätgaslagring och två bränsleceller om vardera 30 kW, vilket totalt motsvarar 80 hk.

Arkiverad under: Ekonomi Märkt med: Miljö, Strömförsörjning

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

SiTime släpper klockgenerator med MEMS-resonator

Smoltek utser Magnus Andersson till ny vd

Sivers ansluter sig till satellitkonsortium

Astor slutför investering i Dolprop Industries

Lisa Pettersson ny vd för Sigma Technology Development

Emerson och ELT samarbetar om stödsystem till finska försvaret

Joakim Westh tar över klubban i SSC

Advenica får utvecklingsorder på kryptoprodukter

Jonas Wærn ny vd för JonDeTech Sensors

Nya insikter om 2H-NbS₂ som supraledare

Footer

Aktuellt

SiTime släpper klockgenerator med MEMS-resonator

Smoltek utser Magnus Andersson till ny vd

Sivers ansluter sig till satellitkonsortium

Astor slutför investering i Dolprop Industries

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in