Scandinavian Astor Groups dotterbolag My-Konsult byter namn till Oscilion. Namnbytet sägs vara en del av det strategiska arbetet för att bland annat stärka och bredda My-Konsults position inom telekrigssystem på den internationella marknaden.
Det nya namnet Oscilion skall återspegla företagets expertis och innovationsanda inom telekrigssystem, radarsystem och signalbehandling. Genom namnbytet avser Scandinavian Astor Group positionera Oscilion starkare på den globala marknaden och framhäver sin teknologiska profil. Oscilion skall signalera ett framtidsinriktat fokus på avancerad trådlös teknik och understryker bolagets kapabilitet att utveckla högkvalitativa EW- och radarlösningar.
– Sedan jag tillträdde har jag, tillsammans med teamet på Oscilion, implementerat en ny strategisk plan som snabbt accelererat verksamheten. Omprofileringen är en viktig del av detta arbete, där namnbytet till Oscilion markerar starten på nästa fas i vår resa – från en lokal aktör till en internationell kraft inom telekrig, radar och avancerad signalbehandling. Det nya namnet speglar den potential vi ser både inom och bortom våra gränser och ger oss en tydligare plattform för att ta oss an större utmaningar, säger Astor Groups vd Mattias Hjorth i ett pressmeddelande.
Ökat fokus på tillväxt och kommersialisering
Oscilion kommer att fortsätta utveckla och distribuera telekrigssystem (EW) som används för så kallad radarstörning, men med ett förnyat fokus på tillväxt, utveckling och transformation. Oscilion kommer även att bredda sin portfölj för att möta den ökande efterfrågan på högpresterande lösningar inom försvarssektorn.
– Oscilion är inte bara ett nytt namn – det är ett uttryck för vår förnyade strategiska plan och vår ambition att flytta fram positionerna på den globala marknaden. Vi har byggt vår expertis med fokus på högspecialiserade lösningar, och nu är tiden inne att låta världen upptäcka vad vi kan. Jag ser fram emot detta nya kapitel, där EW spelar en central roll och är en tydlig force multiplier för NATO och Ukraina. Jag ser fram emot att uppdatera marknaden under hösten om vår nya strategi och framsteg, sägerMattias Hjorth.