Göteborgsföretaget Smart Eye har fått en genombrottsorder från en stor koreansk biltillverkare. För första gången kommer Smart Eye att leverera funktioner för både driver monitoring och cabin monitoring, och utvidgar därmed sin mjukvara till hela fordonets insida.
Kombinationen av driver monitoring- och cabin monitoring-mjukvara, känd som Automotive Interior Sensing, är nästa steg i utvecklingen av interiör sensorteknik i fordon. Genom att utvidga sin DMS-teknik till hela fordonets interiör och alla dess passagerare gör Smart Eyes Automotive Interior Sensing AI det möjligt för biltillverkare att erbjuda nya funktioner för förbättrad säkerhet och komfort i sina fordon. Smart Eyes interior sensing-teknologi inkorporerar nyckelkomponenter från Affectiva, pionjärer inom Emotion AI och del av Smart Eye-gruppen sedan 2021.
Kunden, som beskrivs som en stor koreansk biltillverkare, har redan köpt Smart Eyes DMS-teknik till flera av sina tidigare bilmodeller. De fyra nya bilmodellerna, inklusive Smart Eyes Automotive Interior Sensing AI, kommer att gå i produktion mellan slutet av 2025 och första halvan av 2026. Den beräknade intäkten för ordern är 175 miljoner kronor baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln. Det beräknade värdet från möjliga ytterligare design wins på samma plattform uppgår till 650 miljoner kronor under produktlivscykeln.
– Branschens efterfrågan på Interior Sensing-teknik växer snabbt, och denna affär gör att Smart Eye ligger mycket bra till på den här nya marknaden, säger Martin Krantz, vd och grundare av Smart Eye.
– Redan 2021 gjorde Smart Eyes förvärv av Affectiva, och sammanslagningen av våra två ledande teknologier, oss till en ledande utvecklare av avancerad Interior Sensing AI. Denna nya order, med produktionsstart 2025, innebär att några av de första bilarna med cabin monitoring-teknik på vägarna kommer att innehålla Smart Eyes och Affectivas kombinerade mjukvara.
Smart Eye rapporterar att företaget nu har erhållit totalt upp mot 319 design wins från 21 fordonstillverkare. Det sammanlagda värdet över produktlivscykeln för nuvarande design wins uppgår nu till mer än 7 250 miljoner kronor. Det potentiella värdet över produktlivscykeln från möjliga ytterligare design wins med alla 21 biltillverkare är 3 350 miljoner kronor.