Mikrobränslecellföretaget MyFC har tecknat ett avtal för teknikutveckling och integration med ett företag verksamma inom cykel- och e-cykelsystem. MyFC ser avtalet som ett viktigt steg mot ett genombrott för vätgassystem i e-cyklar och följer den tidigare aviserade ordern för bränslecellsystem som MyFC tecknade med kunden i juni i år. Avtalet genererar inte något ytterligare ordervärde.
Michael Glantz, vd för MyFC.
I juni meddelade svenska MyFC att bolaget fått en order på bränslecellssystem från en japansk partner. Den ordern har nu lett till ett samarbetsavtal för teknikutveckling där den globalt kända tillverkaren av cykelsystem ska utvärdera MyFC:s patenterade bränslecellslösning i sitt e-cykelsystem.
– Det är ett mycket respekterat företag bland cyklister och e-cyklister runt om i världen. Jag är hedrad över att få samarbeta med dem. Samarbetet är ett viktigt steg mot ett genombrott för vätgassystem i e-cyklar, och för kommersialisering av vår patenterade teknik, säger Michael Glantz, vd för MyFC.
En väsentlig fördel med vätgas är enligt företaget förmågan att lagra energi med mycket mindre vikt än ett batteri. Kort sagt innebär det en lättare elcykel med mer cykling och mindre laddning för cyklisterna.
– Vi kommer att ersätta större delen av batteriet i deras e-cykelsystem med bränsleceller och en vätgastank för att skapa en lättare cykel, fast med samma dimensioner och ett mycket snabbare alternativ för tankning än laddning. Som en extra fördel är grön vätgas perfekt ur ett hållbarhetsperspektiv.
Enligt MyFC omfattar samarbetet utvecklingen av ett så kallat proof of concept och pågår till årets slut. Ingen ytterligare beställning, utöver den som meddelades med företaget i juni, har gjorts.