• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem · Elektronik · Besök LTU:s virtuella gruvmiljö

Besök LTU:s virtuella gruvmiljö

20 september 2018 – Jonas Karlsson

Sugen på att gå under jorden? Var du än befinner dig i världen ska du kunna gå ner i den virtuella underjordsgruva som forskare vid Luleå tekniska universitet skapat. Upplevelsen för dig tusen meter under marken och du kan självständigt röra dig mellan schakt och gångar.
ltuvir

Var du än befinner dig i världen ska du kunna gå ner i den virtuella underjordsgruva som forskare vid Luleå tekniska universitet skapat.
Fotograf/källa: Luleå tekniska universitet

Den virtuella gruvmiljön är framtagen i ett samarbete mellan universitetets forskare i gruv- och berganläggningsteknik och visuell gestaltning – de senare brukar annars arbeta mot internationella datorspels- och filmföretag.

– Det här är ett av de mest omfattande VR- miljöer vi har gjort och den är unik i sitt slag. Vi tar fram en virtuell gruva med alla beståndsdelar, vilket ger en komplett gruvupplevelse som är riktigt bra. Vi skapar något riktigt bra och visuellt spännande, säger Håkan Vallin, forskare inom visuell gestaltning vid Luleå tekniska universitet.

Ett av uppdragen inom det stora gruvteknikprojektet SIMS (mer om SIMS längst ner i denna text) är att sprida kunskap om framtidens gruvsystem som ska vara hållbara och intelligenta, vilket kan betyda färre människor under jord och mer automatik vid borrning, laddning, sprängning och lastning.

Med den nya VR-gruvan kan man inte bara demonstrera och kommunicera nya high tech-lösningar och en säkrare arbetsmiljö, utan också visa allmänheten hur en gruva faktiskt ser ut ­– nu och i framtiden. Med VR-glasögon på näsan och kontroller i händerna kan den virtuella besökaren röra sig i gruvan ovan jord, på huvudnivån med dessa servicefunktioner men även på själva produktionsnivån. Det är på den nivån i gruvan där man borrar, spränger, laddar, skrotar, lastar och förstärker berg – en plats få besökare har möjlighet att uppleva i verkligheten.

– VR-gruvan ska ge besökarna en närvarokänsla.Vi är inte ute efter exaktheten men det ska vara trovärdigt. Geologiskt ska kännas som att man faktiskt befinner sig en gruva. Vi gjorde studiebesök i LKAB:s gruva i Malmberget där vi tittade vi på dimensioner, texturer, infästningar, fläktsystem och olika detaljer. Man antecknar och fotar, säger Håkan Vallin.

Strukturen på bergväggen, detaljer och höjd och form har arbetats fram genom täta möten mellan forskare och gruvbranschen; konstnärer och bergmekaniker.

– Vi har ju inte byggt upp en hel gruva, men en optimal gruva ur visnings- och undervisningssynpunkt och vi har fått uppfylla önskemål som att man ska kunna åka hiss ner i gruvan, att det ska finnas om klädningsrum där man tar på arbetskläder och skyddsutrustning och ett kontrollrum med si och så många displayer, säger Håkan Vallin.

Framöver kommer VR-gruvan att utvecklas ytterligare, med bland annat interaktioner och multi-userfunktion .

– Det jag är mest nöjd med är att alla i projektet är så nöjda med resultatet och den visuella kvaliteten som vi har fått tack vare det korsdisciplinära samarbetet som vi har haft. Vi kan bygga VR-miljöer men det gäller att få in rätt information, att konkretisera och att utöka och begränsa där man måste, säger Håkan Vallin.

VR-miljön kommer att finnas tillgänglig via SIMS hemsida www.simsmining.eu.

Fakta: SIMS står för Sustainable Intelligent Mining Systems och är ett stort forsknings- och utvecklingsprojekt finansierat av EUs Horizon 2020 som fokuserar på morgondagens gruvteknik med fokus på hållbarhet och säkerhet. Luleå tekniska universitet deltar, som enda svenska lärosäte och av totalbudgeten går nära 37 miljoner kronor till Luleå tekniska universitet, för forskning, utveckling och innovation av intelligenta gruvsystem. Den totala budgeten är 168 miljoner kronor.

Arkiverad under: Elektronik, FoU, Grafik, Industri 4.0, Nyheter, Videoteknik, VR

Translate SE-Nytt to your own language

SwedishEnglishGermanFrenchItalianSpanishPortugueseDanishNorwegianFinnishRussianChinese (Simplified)Arabic

Primärt sidofält

Aktuellt

Finska Sensible 4 får storlån av EIB

Synaptics lanserar processor med fyra sensoringångar

Sivers Photonics får flermiljonorder på laserkällor

Ericsson stuvar om och inför nya affärsområden

Spionverksamheten ökar i Europa

Bygger om fabrik – dubblar produktionen av kraftkomponenter

LiU: Nytt ljus över organiska solceller

Prenumerera på SE Nytt

Footer

Aktuellt

Finska Sensible 4 får storlån av EIB

Synaptics lanserar processor med fyra sensoringångar

Sivers Photonics får flermiljonorder på laserkällor

Ericsson stuvar om och inför nya affärsområden

Prenumerera på SE Nytt

SwedishEnglishGermanFrenchItalianSpanishPortugueseDanishNorwegianFinnishRussianChinese (Simplified)Arabic

SE Nytt

Adress
E-post
Tel

RSS RSS-feed

© 2022 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in