• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Skall skapa bättre fjärrundervisning

Skall skapa bättre fjärrundervisning

26 september 2016 – Jonas Karlsson

Just nu pågår projektet ”Fjärrundervisning – bättre utsikter för fler elever”. Projektet är ett samarbete mellan Interactive Institute, Ifous och Umeå universitet, som syftar till att öka kunskapen om hur fjärrundervisning kan tillämpas i skolan.
ictdist
Under projektet kommer fyra workshops att arrangeras, med stöd av Sveriges Kommuner och Landsting, för att visa fjärrundervisningens möjligheter och utmaningar.

Den första workshopen leddes av Interactive Institute där ett trettiotal lärare och ledare från olika skolor fick prova på och uppleva fjärrundervisning genom olika metoder och scenarion. Gruppen från Interactive Institute demonstrerade hur undervisning kan ske via en fjärrlänk, samt visade på de utmaningar som kan uppstå när tekniken inte fungerar problemfritt.

Nicholas Torretta, forskare på Interactive Institutes forskningsstudio i Stockholm, är med och driver projektet.

– Vårt syfte är att fjärrundervisning ska kunna tillämpas genom att använda befintlig teknik och utveckla en ”reflekterande användning” hos lärarna för att öka förståelsen och hanteringen av den tekniska omgivningen.

– Vi fokuserar på att utveckla verktyg och metoder som stöttar lärarna till att skapa reflekterande och experimentella tillvägagångssätt. På så sätt kan vi förankra ny teknologi i deras dagliga undervisningsmetoder, avslutar Nicholas Torretta.

Projektets mål är att visa vad som krävs av organisation, teknik och metodik för att fjärrundervisning ska fungera, och hur det kan gynna både elever och lärare. Några av de möjligheter som fjärrundervisning kan bidra till är exempelvis att ta fram bättre utbildning på distans och dela på begränsade lärarresurser. Projektet som delfinansieras av Vinnova, kommer att resultera i ett underlag för fortsatta policydiskussioner om fjärrundervisning.

Arkiverad under: FoU, Nyheter, Utbildning

Translate SE-Nytt to your own language

SwedishEnglishGermanFrenchItalianSpanishPortugueseDanishNorwegianFinnishRussianChinese (Simplified)Arabic

Primärt sidofält

Aktuellt

LiU: Vässad kemisk sax banar väg för skräddarsydda nanomaterial

LTU: Smarta satelliter ska styra sig själva

Ny metod för utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Fetsjön

Northvolt önskar ytterligare medel till expansion

Keysight introducerar batteriemulerings- och profileringslösning för IoT

Huawei testar EDA-verktyg för 14 nm-geometrier

Rise bjuder in till digital workshop om Agenda 2.0

Prenumerera på SE Nytt

Footer

Aktuellt

LiU: Vässad kemisk sax banar väg för skräddarsydda nanomaterial

LTU: Smarta satelliter ska styra sig själva

Ny metod för utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Fetsjön

Northvolt önskar ytterligare medel till expansion

Prenumerera på SE Nytt

SwedishEnglishGermanFrenchItalianSpanishPortugueseDanishNorwegianFinnishRussianChinese (Simplified)Arabic

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2023 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in